Plavba lodí BEROUNKA a ADMIRAL GROG po Dunaji v roce 2010
Lodě Admirál Grog a Berounka (dále jen A.G. a B.) jsou skládací a přibližně stejně velké. Délka je 12m, šířka 3,5m. Lodě plují na šesti dvanáctimetrových nafukovacích válcích o průměru 45cm.
B. je dvoustěžník, se stěžni o výšce 10m. Dvě kosatky, na hlavním stěžni příčné oplachtění a na bezanu vratiplachta. Celkem asi 65m2 plachet.
Na řece jsou plachty zbytečné a tak zůstávají stěžně doma, pro plavbu na jezerech a řekách je vybavena přívěsným motorem Evinrude 20hp.
A.G. má jeden stěžeň s ráhnovou plachtou a velkou kosatkou, ale i ten zůstává doma. Důležitý je motor Johnson 50hp.Je více uzpůsoben pro plavbu po řekách.
S B. jsme již pluli 2x ve Finsku, několikrát na Mazurských jezerech a na Lipně.
A.G. má pestřejší rejstřík plaveb. Splul Labe do Hamburku, byl na Volze, Dněpru a splul Dunaj od Pasova až do ústí Černého moře.
Původní plán pro tento rok počítal se splutím části Visly. Po povodních v této oblasti jsme se ale museli rychle rozhodnout o náhradním programu a volba padla na úsek Dunaje od Kelheimu k Vídni.
10. června ráno nakládáme obě rozložené lodě s příslušenstvím a zásobami na kamion, který dopraví lodě k Dunaji. Odpoledne potom odjíždí posádky vlakem do Regensburgu a večer se dostávají do cíle. Z nádraží k Dunaji je to ještě asi 3km pěšky.
Ráno vykládáme kamion a začínáme s montáží obou lodí. Večer jsou obě lodě na vodě, ale dostrojení trvá ještě do sobotního odpoledne. Vyplouváme z ř.km 2410. Po 7 km plavby vidíme příhodné boční rameno a tady přistáváme. Zahlédl jsem bobra a mnoho známek jeho činnosti. V neděli se přesunujeme o kousek dále na ř.km 2404 do mariny Motor-boot-club Kelheim v Kapfelbergu. Je zde velice přívětivě. K večeru obsazujeme bufet a začíná večírek s hudbou. Na obou lodích je slušná kapela: 4x kytara, 2 x banjo, 1 mandolína, 1 basa a moje heligonka. Večírek se setkal s kladným ohlasem u všech návštěvníků, dokonce došlo i na tanečky. Nemusíme spěchat, z nějakého záhadného důvodu se máme hlásit na plavební správě v Regensburgu, přesto že máme všechny dokumenty od obou lodí v pořádku.
V pondělí se posunujeme pouze do Regensburgu přes dvě plavební komory a potom stojíme a čekáme. Po návratu našich vyjednavačů z úřadu se dovídáme, že je vlastně všechno v pořádku, můžeme plout dál a ani slovutný úřad neví, proč jsme je vlastně museli navštívit. Pro dnešek končíme v malé marině na ř.km 2377
V úterý plujeme přes dvě zdymadla do Degendorfu. Při proplavování komorami je obvyklý takovýto postup: Na místě pro vyvázání jsou komunikační telefony a kamery. Loď se pomocí telefonu ohlásí a domluví s obsluhou, nejlépe německy. Poté je rozhlasem a návěstí vyzvána k proplutí, také německy. Všechno je řízeno centrálně z Regensburgu.
V Degendorfu přistáváme u šikovného přístaviště na levém břehu na ř.km 2284. Po cestě byla vidět Walhalla, veliký pseudoantický chrám (ř.km 2369).
Ve středu ráno nám policie kontroluje doklady k plavbě. Po zjištění, že je vše OK, následuje neformální rozhovor. Dostáváme cenné rady na cestu a vyplouváme. Policista nám dal tip na dobré kotviště pod zdymadlem v Passau 200m proti proudu, proti jezu ř.km 2231.
Po proplavení komorou v Pasově (tento den jenom jedinou), se obracíme proti jezu. A.G. se pomalu sápe proti silnému proudu a nakonec přistává. Nám se to pro slabší motor daří až napodruhé. Velmi pomalu se krademe při břehu a konečně také přistáváme.
Pasov je starobylé, malebné město, které určitě stojí za prohlídku a tak jsme si ve čtvrtek dopoledne prohlédli město a odpoledne plujeme dál. Přidává se velká řeka INN, překonáváme poslední německé zdymadlo. Rakouská hranice je vzdálena asi 20km. Údolí řeky se prohlubuje, okolní kopce jsou stále vyšší, ale proud je mírnější. Měníme zdvořilostní vlajku. Dunaj zde tvoří skoro 270stupňový oblouk a kroutí se jak žížala. Skoro na každém druhém kopci stojí nějaký hrad. Přistáváme v nádherné marině v Schlogen na ř.km 2187. Zde také došlo na VŽZ, víno, ženy zpěv. Všude kde spustíme, se nám daří rozezpívat a roztančit obecenstvo.
V pátek připlouváme do prvního rakouského zdymadla. Tento den překonáváme celkem dvě. Všichni na lodích musí mít podle rakouských předpisů vestu, proplavování probíhá bez zbytečných zdržení, domluva s obsluhou je stejná jako Německu.
Večer hledáme místo pro přenocování u Lince, ale moc se nám nedaří. Doba je již značně pokročilá a tak zkoušíme všechny možnosti. Dvě mariny ve městě jsou plné. Zaplouváme i do ústí řeky Traven, ale tam je 3km zákaz parkování. Naštěstí kousek po proudu pod ústím je příhodná marina Motoryachtclub Steyregg ř.km 2124. Zde je možno nocovat. Na vysvětlenou proč tak důsledně hledáme mariny, nebo odlehlá zákoutí: velké lodě, osobní i nákladní, dělají velké vlny a mohly by nás rozbít o břehy. V okolí Lince řeka vystoupila z údolí do rovného terénu. Dále pod Lincem se už zase zařezává do údolí, místy velmi úzkého. Proud nabírá na rychlosti, odhadujeme ho na asi 15km/h a řeka se více kroutí. Velké lodi plují po i proti proudu a my se jim musíme včas vyhýbat. Někdy to dá to dost práce. Proplouváme dvě zdymadla, na březích je veliké množství památek. Připlouváme do Greinu. Proud je velice silný a řeka úzká. Je zde příhodné přístaviště Hafen Grein ř.km 2079 na levém břehu. Kdo by tam chtěl přistát u hráze, musí dát pozor na betonové molo, které je za vysoké vody zatopené.
Další den plujeme do Krems. Na cestě jsou dvě zdymadla, přistáváme v Yachthafen Krems na ř.km 2002 levý břeh. Odtud ráno vyplouváme zase dál a tak jsme v pondělí dopluli až k předměstí Vídně.
A.G. přistává pohodlně v marině Hafen Kuchelau ř.km 1935 na pravém břehu, ale my na B. máme potíže. Musíme se vyhýbat protiproudní tlačné soupravě a se svým slabším motorem nestačíme na sílu proudu. Po veliké námaze přistáváme na druhém břehu. Spadl nám hřebínek. Dochází nám, že na všechno máme pouze jeden pokus. Telefonicky domlouváme s A.G. další plán. Na druhý den je v plánu prohlídka metropole starého mocnářství. Je zajímavé, že i zde nacházíme podél břehu stopy bobrů a ukázky jejich činností.
Původně byla společná plavba dohodnuta k Vídni. A.G. chce ale prodloužit plavbu až do Bratislavy. Tam je ještě silnější proud a po potížích s dnešním přistáním se mi už dál moc nechce. Po všeobecném naléhání se ale nechám ukecat. Ráno vyplouváme do Vídně.
A.G. našel dobré místo k přistání, ř.km 1930 na levém břehu. Je to takové malé doupě. Hloubka tam není všude stejná, ale nám 1m bohatě stačí. Je nutné však vzít v potaz aktuální vodní stav. Následuje prohlídka metropole. Před odplutím ještě obligátní kontrola dokladů.
V 17:00 odplouváme do slepého ramena, kde kotvíme na ř.km 1909 napravo.
Pod Vídní je také poslední zdymadlo na cestě. Řeka se rozšiřuje, krajina je rovná. Okolo břehů jsou lužní lesy a spousta komárů. Další den vyplouváme k Bratislavě. V posledním Rakouském městečku, Hainburgu, přistáváme a formou oběda likvidujeme poslední zásoby. Potom odvazujeme a po chvilce plavby je vidět Děvín a ústí Moravy. A už je tu Bratislava. Plujeme do Vlčího hrdla na ř.km 1865, kde máme v přístavním bazénu loděnice domluveno rozebírání a nakládání obou našich lodí. To nám domluvil majitel krásné a pohostinné restaurace na pontonu „u Doda“ v nedaleké marině. Nastává poslední kontrola dokladů, tentokrát dokonce kontroluje Policie a Plavební Správa.
Na loď přichází vrchní od Doda a domlouvá s námi jídelníček dnešního slavnostního večera.
Jako hlavní chod bude jeseter a sumec. Večer se náramně vydařil, zábava byla skvělá, všichni hosté i personál zpívají a tancují skoro do rána. Další den rozebíráme lodě, čekáme na kamion a po naložení lodí v sobotu dopoledne odjíždíme vlakem domů.
Několik čísel:
Start ř.km 2411
Regensburg ř.km 2404
Degendorf ř.km 2284
Passau ř.km 2231
marina Schlogen ř.km 2187
Linz ř.km 2124
Grein ř.km 2079
Krems ř.km 2002
Wien ř.km 1935
říční rameno pod Vídní ř.km 1905,
Bratislava Vlčí hrdlo ř.km 1865
celkem 546 km
Na cestě bylo 15 zdymadel:
Bad Abbach ř.km 2397, ukw kanál 19
Regensburg ř.km 2380, ukw 21
Geisling ř.km 2354, ukw 22
Straubing ř.km 2327, ukw 18
Kachlet (Passau) ř.km 2231, ukw 20
Jochenstein ř.km 2203, ukw 22
Aschach, ukw 18
Ottenstein ř.km 2147 uk 20
Abvinden – Asten, ukw 22
Wallsee ř.km 2094, ukw 18
Persenbeurg ř.km 2060, ukw 20
Melk ř.km 2038, ukw 22
Altenworth ř.km 1980, ukw 20
Greifenstein ř.km 1949, ukw 22
Freudenau ř.km 1921, ukw 18
Kdo by se chtěl vydat na Dunaj, měl by mít loď, která může plout minimálně 10 km/h. Velice dobrá publikace pro plavbu je „Die Donau Von Kelheim zum Schwarzen Meer Edition Maritim“.
Fotky z plavby jsou ve fotogalerii .
Jindra Egner (leden 2011)