stojime-v-kalmaruTak se zase hlásím z cesty s pokračováním.  Skončil jsem ve čtvrtek 17.5. ráno připlutím do Kalmaru. (-viz zde uvedená fotografie) Probudili jsme se kolem 11.00, zaplatili za jeden den stání  25€. V ceně elektrika, voda, luxusní sociálky se saunou a Wi Fi připojení na 24 hodin. Počítá se to od doby zaplaceni. Data neomezená. Dnes je Švédský státní svátek, a tak je všude zavřeno, ale sprcha nám bohatě stačí ke štěstí. Večer jdeme do blízkého Sport baru, kde je řada velkých obrazovek a na všech stejný program. Hraje domácí Švédsko proti České republice. Jak to dopadlo, asi víte. Protože jsme jásali nad každým naším gólem, tak celá hospoda věděla, odkud že to jsme. Po našem vítězném gólu na konci zápasu nám přišlo dost lidí blahopřát. Jen si říkám, že ti fandové jsou divní - my jsme přece v té hospodě k vítěztví Českého týmu žádným způsobem nepřispěli. Pil se Stout, měli i Starobrno. Hezký večer. Jdeme spát o půlnoci.

Pátek 18.5. dopoledne nikam nespěcháme, funí to Kalmarským průlivem od jihu k severu, tedy přesně proti. Grib i Foreca hlásí na odpoledne stáčení, ale jsem trochu skeptický. Tady jsem už několikrát plul a vždycky foukalo buď od severu nebo od jihu. Nikdy bočák, o kterém hovoří předpověď. Nakonec odpoluváme ve 13.30, ale záhy toho začínáme litovat. Fouká nám 20 uzlů proti, občas silnější poryv, samozřejmě vlny. Loď se jenom pracně prodírá kupředu a tak to kolem 18.00 vzdáváme a míříme do přístavu Bergkvara. Přistáváme v 19.30. Klasické vyvázáni boje – břeh. Zalézáme do lodě a vaříme grog. Když se trochu zahřejeme, jdeme po 22 hodině spát.

Sobota 19.5. Vstáváme ve 04.00 a ve 04.30 jsme na vodě. Tady už to není stíněné Olandem a tak čekáme na slibovaný východní vítr. Ten se skutečně v 07.00 dostavil a my stavíme plachty a po té, co mineme maják Utkllipan, se stáčíme tak, abychom obeplouvali Bornholm ze západu. Křižujeme plavebná dráhy velké plavby, ale je dobrá viditelnost a tak žádný problém. Všechno včas a daleko před námi nebo za námi. Vítr má sílu 3Bf, vlnky tak akorát a rychlost přes 6 uzlů na GPS. Vše vypadá ideálně. Se soumrakem opouštíme Bornholm, pokračujeme směrem k jihu podle pásma rozdělené plavby a když se velké lodě stočí k západu, stočíme se také a s úsvitem rozeznáváme pobřeží Rujany. Vytahujeme německou zdvořilostní vlajku, (ta nám tady pár dní vydrží) a podél pobřeží plujeme na západ. Odpoledne oslabil vitr a rychlost začala klesat. To je špatné. Chtěli jsme být další den ráno v Kielu na začátku plavebního kanálu, který nás má dovést do Severního moře. Ale časem se vítr zase zvedá a sílí. Nabral i dobrý směr. Je to východ s malou složkou od severu. Stavíme plachty na motýla a hladce válcujeme okolni plachetnice s běžným oplachtěním. Má ten Junk rig něco do sebe.  :-)  Pomalu se blíží večer a před námi je rozhodnutí, jak okolo ostrova Fehmarn. Tma se blíží a vím - a Jirka to potvrzuje, - že noční značení není nic moc. Varianta ostrov obeplout je zase o hodně delšíi. Počítáme čas, porovnáváme se západem slunce a rozhodujeme se pro plavbu pod mostem. Vítr trochu zesílil a mírně změnil směr. Hlavní plachta začala brát vítr plachtě přední. Nepomohly kontra otěže a tak jde přední plachta dolů. Přesto chvílemi plujeme přes 8 uzlů proti dnu. Před mostem se musíme stočit bokem k větru, takže zase přední plachta nahoru. Vše se odehráváva ve slušném tempu. Se soumrakem je loď v plavební dráze před mostem a ve 22:30 jde přední plachta zase dolů. Most je za námi a před námi volná cesta do Kielu. V noci vítr zase na chvili oslabil a tak hodinu blafeme na motor, ale do Kielské zátoky nakonec vplouváme na plachty. Suneme se směrem k plavebním komorám. Když jsou na dohled, jdou plachty dolů, chvíle čekání, blikající červená, potom bílá a nakonec zelená.

V neděli 20.5. v 06:50 jsme v komoře. Platíme 18€, komora se otevírá a společně s jednou německou a jednou polskou plachetnicí vplouváme do Kielského kanalu. Ten je dlouhý 98,5 km a co bude na jeho konci a jak to bude dál, to zatím sami nevíme.

Je pondělí 21.5. - 11:15 hod. celkem máme napluto 709 Nm a jsme na 48.kilometru, když to dopisuji. Odešlu to asi až večer. Když běží motor, tak se radio, přes které to posílám, nechytá pro silne rušení alternátorem.
Ahoj Standa

Comments powered by CComment

Don't have an account yet? Register Now!