fbpx

S/Y Lavinia a její kapitán Pavel Jeřábek se v době, kdy jsem začal zveřejňovat první informace o jejich plavbě, nacházeli někde u východního pobřeží Jižní Ameriky. Loď vyplula již na jaře 2011, ale o plavbě ve středomoří je toho všude popsáno dost a také přes léto moc není čas psát články. Jsme většinou na lodích na moři. Komunikace s Pavlem probíhá přes rádio, prostřednictvím sítě Winlink 2000. Pozice lodi se dá sledovat na různých webových stránkách (jako příklad uvádím http://shiptrak.org/ ). Musíte vyplnit Pavlovu volací značku OK1BD a zobrazí se vám průběh plavby. Článek bude narůstat, jak budu přidávat zprávy, které od Pavla dostanu.

13.11.2011 Diky za info. Predpokladam, ze to je z noonsite.com   Vis o tom, ze si noonsite.com tyto clanky mozno objednat radiem  tj. , bez predmetu, a do textu napr:  "get Brazil/Ports"  nebo "get Brazil/All"  apod?  Asi ano.
Ja tyto informace mam stazene. Stahovat z noonsite.com mohu radiem. Spise mi slo o to, co na noonsite.com neni, tj. je na internetu ohledne konkretnich  kotvist, resp. marin s kotvistem - napr v Riu a jake jsou tam obvykle postupy - jestli staci se hlasit treba az druhy den apod. Take druh kotveni a v jake hloubce.
Napr to, co jsi mi poslal - je pro muj pripad bezpredmetne. Explicitne se tam uvadi, ze kotviste je zcela nevhodne pri NE vetru. A to je prave pripad 15/11 a 16/11 - takze - o pruser. Jasne, asi sis zrovna  toho nevsiml. Ja bych potreboval naopak pomoci z pruseru  :-)  Nech to ted byt, je cas, treba zitra. Ja popluji - dokud bude priznive foukat. O tom Riu uvazuji - ze ten konec plavby, byt uz treba dopoledne 15/11 by byl vychodnim pobrezim - tim cipem  trochu chraneny pred NE  , u pobrezi by mohlo byt more nizsi, vitr budu mit za prdeli, takze malou kosatku a ta se mnou bude upalovat do bezpeci. Jak se dostanu do uziny a zatoky Ria, tak tam zustane treba je vitr a dest, ale more nemuze byt vysoke jako ocean. A kdyz prijedu do zatoky Ria, tak kde se divat po prvni marine s vhodnym kotvistem chranenym proti NE. Za 2 dny -kde se koukat po dalsi marine - chranene alespon trochu pred SW. Aby tam bylo ploche dno a nadeje, ze kotva bude drzet. Neco takoveho by bylo super. To je al
e asi dost casove narocne.
Kdyz priletim do Ria v sinejsim vetru, tak bych uz mel cca vedet - co budu zkouset jako prvni moznost, co jako druhou...  Ono pak s jednema rukama ... na vsechno je nekdy nejak malo casu. Proto vidim nutnou pripravu predem, kdyz uz se rozhodnu zakufrovat. Jak bych mel v rychlosti a spatne viditelnosti behat a studovat podle mapy event moznosti - to muze znameat vazny problem. Ale - co Tobe budu vypravet. :-)
Dnes v noci by to mohlo chvilku vydrzet. Zitra to lehne, anebo ze vsech moznych ruznych smeru, 14/11 zacne foukat obrym smerem, dobrou silou, 15/11 fouka dobrym smerem - silou ponekud vetsi ...  A je to!
Jsem tady ted pred pulnoci 2304z mezi teznimi vezemi. Sviti to tu jak o Vanocich. A protoze vezi naseto, neni tu moc provoz. Mozna se i trochu vyspim. Pluje to prijemne, 5 - 6 kn pri 12 - 14 kn zadobocaku, ocean je po 2 dnech bezvetri klidny... selanka - klid pred bouri   :-)
Namazu si ted chleba nutelou, byl jsem dnes hodny, zaslouzim si. A tesim se na rano. Kdyz vydrzi pocasi, udelam si palacinky. Uz jsem je parkrat tady  delal a treba prave s nutelou - tak to je bomba. Minule jsem jeste mel na nich cerstvou slehacku. Ta uz ale dosla. V Recife jsem nic nenakupoval, jen jsem rychle vypadl. Takze cibue mam odpocitane na kusy, brambory denne prebiram a nahnile jdou  pres palubu. Ale jeste z 10 kg koupenych na Cape Verde  tu tak 3 kg jsou. Dnes jsem dokonce delal z brambor, co jsem koupil jeste v Las Pamas. A daleko lepsi, nez ty kapverdske. Stale jeste tvrde a chutove skvele.
Zdravim, Pavel

14.11.2011

Pred prichodem vetru a vysokeho more jsem po 8mi dnech po Recife vyhledal dnes 14/11 ve 1440z  utociste v zatoce u Bazosu (S 22146,31  W041°53,14). Zadne jachty, ani jine lode tu sice nestoji, vypada to na ryze rekreacni oblast, jen cluny s vodnimi atrakcemi a kolem dokola zatoky - pisecna plaz a prizemni rekreacni domky (mozna prizemni hotel/y take). Kotvu jsem zkousel motorem, zda se - drzi, tak se doufam v noci vyspim.
Jednoho clunare, co taha atrakce jsem se ptal, zda by mohl byt nejaky problem, kdyz budu kotvit zde a pres noc a bez zamysleni nevidel zadny problem. Tak snad bude klid.
Misto mi doporucili Honza OK1XEX i Petr OK4SNG, ktery zde pred lety take kotvil.

Nevis nahodou, zda zde, v Jizni Americe nekdo provozuje stanici na prenos Pactoru pro Winlink? Mne nejlepe chodi Andre ON0FS a potom KJ6VW. Nejlepe... t e nadnesene. Ve skutecnosti jsou to vetsinou pouze tito dva, a to po celou cestu od Fernanda. Nejake doporuceni?

Diky, preji Ti hezky den a zdravim,  Pavel
OK1BD  s/y Lavinia

19.11.2011 Jak se dostavam nize na jih - je spojeni pres paktor stale obtiznejsi.
Dnes 19/11 - pri celodennim zkouseni to dokonce probihalo tak, ze jsem se pripojil rano v0330z po dlouhem snazeni na KJ6VW. mel jsem tam ke stazeni jedinou zpravu, a to Grib s pocasim. Protoze to bezelo 200b/min a jeste spatne - ani tuto jedinou zpravu to nestahlo. Pri opetovnem pripojeni na kJ6VW uz mi ale napsali, ze mam vycerpany denni limit 40 minut a at to zkusim po 0000z s novym kreditem 40 min. Nastesti se mi podarilo v 0720z pripojit na ON0FS 14115lHz a stahnout/poslat  rychlosti 600, resp kus i 1400 b/min. Ale to bylo druhe a posledni pripojeni, ktere jsem byl schopen uskutecnit. Urcite si predstavis, jak moc jsem se snazil - vsechny stanice, co existuji, bez ohledu na propagaci frekvence... na jedineho, na koho jsem se byl schopen obcas pripojit, byl KJ9VW, ale ten mne vzdy shodil, ze mam vycerpany limit.
Takze neni zavada na pristroji, ci PC, ale proste neni signal.
Dost mne to zarazi, asi jsem si zvykl na to, ze mam predpovedi k dispozici a mohu se rozhodovat kudy kdy kam. Protoze dal mou cestou se nebudu k zadnym jinym stanicim priblizovat - obavam se, ze za chvili budu bez zprav z Pactoru, coz znacne nemile - zejmena pak dole - s prichodem jeste ostrejsiho more a vetru. doufat, ze nekde u brehu padnu na wifinu - je hezke, ale prakticky malo nadejne. smula je, ze u nas je pramala zkusenost mezi jachtari s pactorem a neni vlastne koho se zeptat, jak to ve skutecnosti vypada. Prede mnou jel Horn ondrej ok1maj s s/y maui, ale ten pactor jeste nema. (vidis - uz mi prestavaji jit na klavesnici kapitalky - to za chvili asi odejde vlkosti dalsi tlacitka na klavesnici. ale snad jeste chvilku...
Ode dneska vecera by mi melo zase chvilku fouknout mym smerem, za tri dny az moc (30kn). Doufam, ze se to hned potom v zapeti neotoci tou samou silou proti, i kdyz - dalo by se to cekat. Takze budu zase hledat nejakou skrys...  Nanestesti ted bez radiove predpovedi. no doufam, ze jeste neco alespon brzy rano projde...
Schvalne se podivej - kdy Ti prisla tato zprava. Jinak u mne vse zatim ok.
Zdravim, Pavel

23.11.2011

...jak se to spravne rika - v soucasne dobe zaujimaji v mem zivote  v y z
 n a m n e  misto technicke problemy. Tedy mimo tech pruseru okolo...

Nedalo mi to, zalehl jsem, sundavam viko prevodovky navijeni - vyteka na mne slana voda. Tesneni (o-krouzek) po celem obvodu, ke kraji do spary sesroubovana souvisla vrstva silikonoveho tmele, ktera zustala neoriznuta od minule az do rantliku ven - jak se dotahovalo.
Po otevreni v obou komorach, horni se sikmym prevodem od motorku a spodni,  kde visi motorek - v obou trochu slane vody. Tuk ze soukoli temer vymyty. Komory od sebe deli prepazka, na ktere visi motorek - k viku je dotesnena penovym tesnenim, ktere jsem minule vymenil - prilepil radne chemoprenem, takze i nyni po sejmuti vika drzi na svem miste.
 Pri demontazi motorku zjisteno:

 - pojistka 80A jistici Profurl - v poradku
 - v motorku nebyla cerna voda jako minule
 - jeden z magnet? odlepen. Jeden ze dvou, ktere minule drzely. Nove
 prilepene - drzi
 - spodni vicko motorku - tvorici take luzko spodniho loziska - znatelne
 kovove otrepy, spony - pravdepodobne z rotoru, ktery chvili hobloval o
 uvolneny magnet
 - v prostoru uhlikove desky bylo asi horko. Jeden z uhliku visi zcela, dva
 dalsi sly snadno rozchodit. Ten co visi nejde ani silou palce vytlacit.
 pri pouziti jemneho sroubovacku se uhlik separoval od plastove vodici
 krabicky. Stejne ale vazne, jakoby se krabicka srazila - uvolnim jemnym
 pilnickem, rozchodim. Pajeni vodicu uhliku se zda byt v poradku.

 Predpokladam tedy, ze motor se netocil
 - nebyl dostatecny kontakt uhliku s komutatorem
 - komutator je cely cerny od uhliku - zrejme vrstva uhliku kdyz bezel chvili ve vode. Komutator vycistim, prohlednu zmerim jednotlive plosky, zda stejne
 - utrzeny permanentni magnet statoru blokoval rotor

Opticky zadne jine zavady nepozoruji. Slana voda tam nebyla dlouho, na novych loziskach, byt byla slana voda - neni zadny zazloutly, ci dokonce rezavy povlak. Vse jsem po rozebrani vyplachl sladkou vodou a nechavam rozebrane. Doufam, ze mam jeste zbytek sekundoveho lepidla od minule, neztvrdleho. Jinak koupim v Montevideu.
Celkove predpokladam, ze motorek opet uvedu do funkcniho stavu. Netusim ale - jak zamezit pristupu slane vody, jakekoli vody do prostoru motoru a prevodovky.
Obavam se totiz, ze se tam dostane shora, tzn. kolem unasece extrusion - do hlavni prevodovky se snekem a odtud do prostoru kuzeloveho soukoli (horni komory pod vikem) a prirozene dolu do motoru a dolni komory pod vikem.
Jestli tam tece kolem unasece extrusion - bude poskozena soustava dvou simerinku, ktera tam je a samozrejme vsechna 4 velka loziska (po dvou na  unaseci a na sneku). Rozebrat prevodovku je velky orisek - v r. 2005 se s tim pan Turna moril dve odpoledne, pouzival vsechno mozne, vc snad lisu a jineho hrubeho nasili. Pak se trochu stydel, protoze prehledl jednu obrovskou, ale skrytou segrovku, ktera drzela hridel/unasec v pozici a on mel za to, ze je hridel do lozisek zalisovana... Nejsem si jisty, ale myslim, ze zminoval, ze tehdy simerinky vymenil. Mozna, ze by si vzpomnel,  kdyby ses ho zeptal.
Primarne jsem mu skrin dal ke svareni praskliny vpredu, ktera se zvetsila, kdyz jsem s Lavinii prastil predkem do skaly u Krety.

Stejnym, mozna vetsim problemem je prevodovku demontovat ze systemu navijeni. Znamena to:

 - sejmout genu
 - povolit zadni stehy, aby se uvolnil predni steh, na kterem je furling
 navlecen
 - predepnout  v e l k o u  silou stezen dopredu, aby se uvolnil predni
 steh. Delal jsem to zablokovanym vytahem geny, slo to. Nyni mam na drive
 volne kladce jeste jeden nahradni vytah z noveho lana z Lanexu, takze je
 mozno predepinat vrchol stezne obema soucasne, treba se celen neutrhe...
 - vysroubovat cerviky na unaseci z extrusion (4 ks), 3 srouby drzici skrin
 v pozici, resp stop moment. pote je mozno silou mirne pozvednout skrin po
 extrusion a objevi se napinak /turnbuckle predniho stehu. Protoze jsou
 povolene zadni stehy a vrchol stezne predklonen - mel by uz takto jit
 odjistit vytahnout cep z drzaku stehu, steh uvolnit a i s prizdvizenou
 sestavou extrusions nadzvednout smerem dopredu a sejmout z nej unasec s
 prevodovkou.
 Takto to zni docela jednoduse. Vse je ale velmi hmotne a i kdyz si porad
 pomahas lany a usingy, stejne toho mas plne kecky.
 A jak zpetnou montaz? Jednoduse - vse obracene. To jsme ale delali tak, ze
 ja jsem ladil a dole (lod byla na suchu) tri chlapi tahali a napinali
 provesujici se steh s extrusion - i tak to bylo velmi nesnadne a
 "tak tak" - s vypetim vsech sil, vzpominam si.

 No a pak je rozebrani, revize, vymena lozisek a simerinku ve skrini. To se
 p. Turnovi podarilo za 2 dny - jak jsem zminoval.

 Tak jsem s to v duchu takto zopakoval - co mne ceka... jeste se zkusim
 nejak dostat zpredu na pohled na snek - po demontazi toho  sikmeho kola -
 jestli tam uvidim stopy po vode, ktera by dle teto teorie mela to prostoru
 motoru tamtudy teci. jestli tam nebude - nebudu sundavat a soustredim se
 jen na absolutni tesnost komory se soukolim a motorkem. Kolem kabelu
 netece - na  to jsem myslel hned a kontrolval. samozrejme i to jeste
 jednou zreviduji, ale kabely vedou dolu a kdyby netesne, voda by tamtudy z
 komory spise odtekla a nehladinkovala v ni.

 Nejake napady, doporuceni?
 Jdu se pustit do motorku. stahovaky, lepidlo, aceton, stetecky,
 vazelinka.... uz skoro rutina   :-)
 Za cca 20 minut tu zapada slunce (ted je 2145z). Tesim se na klidnou noc,
 kdy more nepujde pres nastavbu. Bohuzel mi leha i doposud slaby vitr a
 neudrzi plachty. Takze az to poslu, musim ven s nimi dolu.


 Pavel

 ted me napadlo - jak to, ze Acer jeste pise - kdyz dostal dvermi
 predevcirem plny zasah. hned jsem ho otocil, aby z nej voda hned vytekla -
 ale znas to - nic takoveho obvykle pocitac pred zkazou nezachrani...  Jo -
 a ze pry se zazraky nekonaji.

24.11.2011 Ahoj kamaradi,

Dobre, moc dekuji, popluji tam do Pta del Este  - at jen furt nepolykam mile. Uz jsem nebyl 20 dni na pevne zemi  :-) a za sebou ted usek 2200 mil - tj. vice jak 2x pres Atlantik. Z Cape Verde na Fernando de Noronha to bylo tusim asi 1300 mil a 9 dní.

S tim navinem predku jsem to udelal - jak uvazovano. Tzn. opravil jsem motorek - naviji. Viko jsem mimo "o" tesneni, ktere zjistuji bylo misty utopene (a je) jeste zatesnil cerstvym sikaflexem marine grade (lituji toho chudaka, kdo to bude po mne otevirat, resp. vyrezavat viko po milimetru cely den).
Nez jsem ho nasadil, navrtal jsem do nejspodnejsiho mista, kde jsou stopy po sedimentu - do vika dirku a vyrizl zavit na M4 sroubek. Sroubek jsem zatesnil instalatersky, gelem. Sikaflexu jsem dal vice, vylezl uplne vsude, musi tam byt. V marine budu celou skrin intenzivne kropit hadici. Jestli tam nateklo prevodovkou, potom alespon vyplachnu sul. Motorek uz je na vodu zvykly, prospeje mu to, aby preschnutim nepopraskal. Po radnem vykropeni otevru vypusni sroubek.  Potece-li - ceka mne demontaz celeho navijeni a jeho generalka. Nepotece-li - ulevi se mi.

Zdravim, a jeste jednou diky, Pavel (ten chudak)

25.11.2011

Ahoj vespolek,

Hlasim uspesny uvaz po 20 dnech plavby z Recife v Punta del Este/Maldonado. Dnes jiz zavreno, takze vstupni formality do Uruguaye - zitra rano.
Vsem velmi dekuji za podporu - zejmena pri tomto ponekud narocnejsim useku putovani - hlavne Honziku a Pepo Vam, ze jste meli se mnou trpelivost a nasli si cas mi pomoci. Vsem ostatnim samozrejme take, protoze i moralni podporu jsem potreboval jako sul  :-) - tedy ne tu morskou - te bylo habadej.

Zdravim Pavel

26.11.2011

Do Punta del Este jsem priplul 25. 11. 2011 v 1600z,   a to po vcelku dlouhé plavbě z brazilského města Recife. Plavba z Recife trvala 20 dní a uplul jsem přes 2200 Nm s tím, že v oblasti Rio de Janeira jsem se na 2 dny skryl před nepřízní počasí v zátoce u Buziosu.

Asi 15 Nm před Punta del Este jsem se VHF CH16 nahlásil  na Punta..Traffic, přičemž jsem byl odkázán na CH71 , který místná monitoruje Hidrografia (kapitanát) v Punta del Este.
Kooperativně mi vysvětlili archipelago před Puntou, jak s bójemi apod. a dokonce přislíbilii, ze mi 5 mil vyplují naproti se zodiakem. To jsem nežádal, mapu místa mám.
Přesto před reefy opravdu zodiak čekal a s docela dobře anglicky mluvícím chlapíkem.
Vysvětlil, že musím všechny bóje, co potkám  - držet na starboardu a v pohodě se dostanu do maríny. Na přihlášení na kapitanátu (Hidrogafia) že je ale už pozdě, jsou tam jen od 0900 do 1600 mč. Takže  mne navedl na jednu z volných bójí za breakwater přímo proti maríně a slušně se rozloučil.

Měl jsem co dělat, abych se na poslední chvíli vyhnul spící obludě v podobě mrože, či čehosi 2 metry dlouhého podobného, která čekala právě u mé bóje – spala na hladině, jen tak jednou za 15 vteřin vystrčila čumák, aby se nadechla... No to jsem tedy ještě neviděl – tak jsem vyfotil.

Jako single handed jsem musel k bóji zacouvat, shodit plato, zastavit a za oko bóje pohodlně provléci lano. S bóji na laně jsem pak šel na příď a uvázal. Bylo skoro bezvětří – zcela bez problémů, ani jsem nemusel manévrovat s 26 tun těžkou lodí motorem.

Poprvé od 5. října opět pevně uvázaný, pak už to vždy bylo kdyžtak na kotvě. K překvapení – 2 nezaheslované WIFI – schopné i pro video komunikaci po Skype v dosahu, takže po připlutí veškerý komfort.

Ráno jsem musel zpojízdnit motorek ke gumáku, který na start po několikerých slaných koupelích na  zábradlí trochu zlobil. Ale zmátožil se, shodil jsem dinghy a zajel k marině. Dinghy je možno bezpečně uvázat právě před kanceláří Hidrografie, která je hned vedle pizzerie v marine.  Tam jsem dostal  denní sazbu za použití bóje pro svou 16 m LOA plachetnici za USD 28/den a návod – kudy kam na vyřízení imigračních formalit do Uruguaye.

Postup tedy:
1) Hidrografia  - nechat si udělat 3 fotokopie registrace a crew listu
2) Imigrační policie – na druhé straně přístavního mola – kancelář  v nábřeží, cca 200 m od Hidrogafie. Předložit pas a registraci, dají vstupní razítko do pasu a vložku s povolením na 90 dnů
3) Celní úřad – kancelář vedlejší dveře od policie. Vyplní formulář – celní deklaraci. Nic složitého. Kopii celní deklarace předá a je třeba předložit při výstupu ze země
4) Navy Prefectura – chtějí vidět pasy, crew list, registraci lodě. A ode všeho uvedeného kopie. Sami kopírku nemají, takže přijít s kopiemi.
5) Zpět na Hidrografia, kde kopírku mají a ochotně kopie všeho bez poplatku udělali. Po úspěšném absolvování imigrace se u nich projedná místo a délka úvazu v maríně.

Bóje je pohodlná, voda klidná, docela pocit bezpečí – klub je na úrovni, žádné živly jsem neviděl. I když na bóji – je možno kdykoli připlout k molu a natankovat si bez omezení vodu z městského řadu, údajně pitnou. Doba stání u mola by měla být přiměřená a po dobu stání je možno se připojit i na proud.

Celou marinu i vč. bójí pokrývá WIFI signál jak uvedeno (2x bez hesla). Pro marinu je ještě extra k dispozici WIFI  Antel, kde se po připojení zadává Username: ANTEL  Password: WIFI

Punta del Este je výrazně sezónním letoviskem se spoustou (několik set) hotelů, pizzerií, boutiques...   žádná shopping centra v okolí (nejbližší 5 km daleko), takže s výběrem k doplnění lodních zásob je to tu trochu problematické. Samé minimarkety. Podél pobřeží, kam oko dohlédne – hezké písečné pláže.

Cena nafty v r. 2011 kolem USD 1,45
Místní měna pesos, která se směňuje v listopadu 2011  1 USD = 19 pesos, 1 EUR = 27 pesos. Takže velmi podobně jako CZK k těmto měnám. Jednoduché tedy si uvědomit deklarované ceny.

Místo je to hezké, ale nemá podle mne vlastní tvář jinou, než turistické letovisko pro plážovou rekreaci. Jako takové mne tedy nezaujalo. Jako port of entry do Uruguaye – skvělé, všechny formality rychle a na jednom místě.

Druhý den ráno, tj. 27. listopadu 2011  - pokračuji s 15kn větrem na Montevideo.

4.12.2011

Vcera jsem tedy dorazil do Buceo u Montevidea. Jsem zase na boji za breakwater. Buceo je zase nove, velkolepe a moderne vystavene "predmesti" Montevidea. Existuje tu neco jako city, ale v tom novem smyslu, tzn. shopping centra a vice restauraci. Domy jsou ridce, nektere i 40 pater.
Marina je cca 3 km od centra mesta.
Vcera vecer jsem tam jeste sel a konecne si dal flakotu, pivo a velkou zmrzlinu  :-)
Mel jsem toho ale na ceste zpet vcelku dost, protoze
- nejsem zvykly chodit
- vcera jsem si nejspis bosy na palube zlomil prstenicek na prave noze a v noci a rano to nejak prislo k sobe.¨
Po navratu na lod v noci 0200z sla velmi dobre jedna wifi, ktera ale rano zmizela a ted jsem se moril s jinymi - a vysledek - zatim nic. V marine se pak jeste doptam, ale zase - komunikacni problem, skoro nikdo anglicky.
Protoze budu mit asi vetsi problem s chuzi, zkusim vzit na breh kolo, treba to pujde s nim lepe.
Musim totiz vyresit nejak klavesnici na velkem Aceru - asi pridavnou klavesnici - protoze tam mam vetsinu veci. Tady pisi z mini notebooku a zda se mi, ze vsechno, vc i komunikace pres radio je horsi (ano, budu se snazit toto poslat pres SSB)
Marina je dost velka, cca 300 lodi, hodne plachetnic, ale vesmes do 10 metru LOA. Nic pres 42 stop. Je tu melko, vcera - pri odlivu mi echo daval 2,1 m a s tim, ze Lavinia nori 2,2 m a jeste jsem neuvizl - predpokladam, ze tu je na dne silna vrstva softu. Musim stat ale hned u vjezdu, nicmene z 80pct kryty breakwater, je to prvni boje za vjezdem.
Odpoledne pak bych zajel autobusem do Montevidea a tak zitra bych pokracoval dal. Chci se v Uuguayi jeste zastavit v Piriapolis. Snad se dostanu jeste na internet, abych se podival - kde to je a jak se tam dostanu. V namorni mape jsem to nenasel. Ale asi nekde za Colonia dal do delty. Jestli uvidis, piskni mi, psm souradnice. Diky.
Z Piriapolis bych pak uz plul rovnou do Buenos Aires - to bude uz jen kousicek. Ale je tam vsude melko, takze jen vybagrovanymi stezkami.
Klavesnici asi s USBeckem, vid?

Zdravim,

Pavel

5.12 2011 V poradku jsem dorazil do Buenos Aires. Priplul jsem za setmeni, takze trochu problemy s orientaci v mistnich podminkach. Ale byla nablizku lod Prefectura (Coast Guard), tak jsem se obratil na ne s tim, ze ti alespon trochu vladli anglictinou. Jinak na vysilacce nebyl nikdo nespanelsky. Takze mi pres noc zaridili uvaz u vysoke steny prist bazenu - hned vedle ferry  :-). Z klubu Argentino mne seshora privazali i se springama a dalsi navic fendry... takze noc pak v pohode. Bohuzel:  zatim nejsem na wifi, slabe a asi to nebude moc lepsi. V clubu Argentino (YCA) obvykle neni misto, ale slitovali se, kdyz videli, co jsem delal na CH16 vecer za kraval a rano mne pustili dovnitr, do mariny a uvazali. Navic dali tyden marinu bezplatne - jako kolegovi jachtari z ciziny, pitnou vodu a elektro take gratis. Navic marina je hned proti downtownu, takze si myslim, ze az umyji lod, vyperu, vyridim formality do Argentiny - ze par dnu jeste zustanu (rekneme do stredy, protoze dnes sobota a i
celnici delaji az v pondeli)... Pak bych se presunul na sever od BA do nejake mariny s technickym zazemim a pustil se do oprav. Hlavne kormidlo, hydraulika rizeni, vymeny oleju, oprava genakeru, atd.  Pak velke nakupy na dalsi cestu. Velke, protoze mozna neco koupim jeste v Chile severneji - nez se pustim na Pacific. Takze zasob tak na 4 mesice,  tzn. tak 200-300 piv.
Samozrejme zkusim nakoupit i nejake ND na Lavinii, oleje do zasoby, filtry apod.
Nesviti mi nahore tricolor, zarovka dobra. Musim nejak resit, postupne odzkousim, v cem je zadrhel.
Nemas cestu do Patagonie? Pry je tam hezky  :-)  odsud je to jeste flak cesty (tak 1300Nm pocitam). Ale udajne neni az tak moc co k videni dolu Argentinou. Budu zastavovat, protoze tady uz bude vitr variable a asi i jeste vyssi more, takze to bude nejspis podle weather windows - nikoli tedy jakoby nonstop 10-14 dnu, ale treba mesic. Takze v Patagonii bych mel byt idealne tak v puli ledna 2012, coz podle planu ok.
Bohuzel ta gumova klavesnice, co jsem koupil v Buceo k velkemu Aceru - nefunguje dobre. Takze pisi z maleho a prenasim na velky k odeslani flashkou. Doufam, ze nahr klavesnice, co poslal Pavlik - dorazi vcas a celnici mi ji pusti. Takto je to trochu/velmi obtizne a nezvyknu si.
Jinak nalada dobra. S tim studentem Mariem jsem se jeste nevidel, asi se stavi dnes k veceru, tak jsem zvedavy. Zatim se snazil neco pomoci s informacemi. Nic moc efektivne, ale snaha dobra.
Zdravim a zase se ozvu jak bude neco noveho,

9.12. 2011

Tak to uteklo jak voda - už jsem tyden v Buenos Aires. S Lavinii v prijemnem prostredi YCA - Yacht Club Argentino. Vcera jsme s Mariem vyjeli do mesta nakoupit nejake zasoby na dalsi cestu. Nejobjemnejsi bylo 20 kg mouky a 50 piv. Tedy tekuty a sypky chleb  :-). Ale i neco syra, uzeneho masa, konzerv a cisticich pripravku. Na Lavinii je porad jeste docela slusny sklad potravin z predchozi doby, takze neni az takove riziko, ze by se melo do Chile jakkoli stradat v tomto ohledu. Je predpoklad, ze v Chile by se dalo nakoupit na dalsi cestu na Pacifik podobnym, anebo mozna i vyhodnejsim zpusobem.
Predbezne plany na dalsi plavbu jsou takove, ze po dokonceni oprav v San Fernandu pristi tyden bych chtel odplout z delty Rio de la Plata do 20. prosince a samozrejme na jih. Na argentinskem pobrezi planuji navstivit jedno/dve mista s nejakym slusnym zazemim a nejakymi zajimavostmi. Rad bych videl treba nejake velke velryby.
Ze vsech dostupnych zdroju je patrne, ze pod urovni Buenos Aires jsou moznosti trochu slozitejsi technicke pomoci uz velmi komplikovane, resp. uz napr zadny outahul po dalsich 2000-2500 Nm...
 A potom se od pobrezi uz odpoutat a mirit na Falklandy. Ty ale jen za predpokladu, ze vyjde to povoleni od argentinskych uradu, coz by mi melo byt znamo v polovine pristiho tydne. Z Falkland potom se rozhodnu - do ktereho kanalu to vzit - jestli na Ushuaiu, anebo Magellan. Nejspise podle pocasi a jeho prognozy. Porad to vychazi na priznivy cas pobytu v Patagonii, tj. polovina ledna, unor 2012.

Teprve vcera jsem si vsiml jedne prijemne veci. Klub YCA, ktereho historie se datuje od 19. stoleti, ma u vjezdu do hlavniho pristavu takove slavnostni misto s velkym stozarem (jako lodnim) se salingem a vanty. Vlaje tam argentinska vlajka. A na cestnem miste pod pravym salingem vlaje jedina dalsi vlajka - ceska. Docela velka - nevim, kde ji sehnali, ale prislo mi to velmi pozorne, mile. Je videt siroko daleko. Takze nejenze poskytuji hostum zdarma stani a zazemi v klubu po tyden zdarma - vcetne proudu a vody, ale dokonce to vypada, ze si hostu vazi. A takovy pocit z celeho pobytu tady i mam.

Zdravim a preji hezky weekend, Pavel

 18.12.2012

Mirek (S/Y Snow White) do Brazilie jen "nakukuje" a vezme to zase zpatky na sever - do Karibiku.
Ja jsem zamrzl v San Fernandu u Buenos Aires. Delam opravy, nejde to moc rychle.
Predevcirem jsem navic prisel o veskere doklady - od lodi i osobni, takze patalie. Vse se musi rekonstruovat, bez dokladu jet dal nemohu. Uz mi zacali z Ceska neco posilat, ale bude to na dlouhe lokte. Napr pas trva mesic. Na ceskem konzulatu v Buenos Aires mi vystavi nahradni cestovni doklad, ale to neni pas.
To je tak dobre na to se vratit domu. Jenze ja chci do Chile a dal.
Legracni na tom je, ze mne prepadli 100 metru od Prefektury, kam jsem se vsemi doklady musel jit. No a kdyz bylo hotovo a vracel jsem se, tak mne povalili 3 chlapici a tasku s doklady mi vzali. Neslo nic delat. Nastesti jsem utrpel jen trochu odrenin, bolave jedno oko a zapesti. Ale to bude dobre.
No jo, rika se - zazitky nemuseji byt nutne dobre, hlavne kdyz jsou dostatecne
silne ...   :-)
Zrovna pisi na CTU jestli by mi nevystavili duplikáty povoleni, prukazu atd.
Mej se fajn. Az budu nejak zkonsolidovany, tak se zase ozvu, zdravim,

Pavel

 

26.12.2012  Ahoj kamaradi,

Tak jsem zpet na mori. Ted jeste kousek v usti reky Rio de la Plata - a pak uz se dam na jih. Vitr nema moc priznivy smer, ale vcera to bylo horsi, silnejsi..  a zitra by uz mela prijit nejaka prizen.
Doufam, ze jste Stedry vecer prozili v pohode. Ja tady se spolucestovateli tedy docela ano, neco se ukuchtilo, udelala se diskoska na kotve v delte Rio de la Plata tak chvili po pulnoci. No a kolem 8me jsem zvedl kotvu a pokracuji zpet na Atlantik a dolu, na jih. Jeste presne nevim, kde a kdy udelam dalsi zastavku. Ale asi tak za 2 dny, pocitam,  ze ano.

Docešla se stestim a v priznivy cas se mi pokazil autopilot. Prijdu do strojovny a v cerpadle autopilotu to chrasti jak kdyz jdou ozubena kola pres sebe.
V tu chvili jsem si poradne uvedomil - jak dobre jsem udelal, ze jsem na cestu koupil cerpadlo nahradni - a ted, v tuto chvili - uz mi vubec nevadi - jak bylo drahe ...moc.
Bylo tam trochu prehazovani jinych typu pripojovacich niplu, docela dost ruzneho odvzdusnovani a tak, ale daleko dulezitejsi je, ze se zda, ze novy autopilot funguje dobre a zatim mi nic neutika. Snad jen namorni mile, a to je dobre. Te? sice na motor, primo proti 10 kn vetru a 1 kn proudu, ale zase dopoledne mne to postuchovalo zezadu, takze nenarikam. Chivlku trvalo  nez jsem  autopilota  zpojizdnil. Spoje se tady na hydraulice lepi tmelem a ten musi chvilku zasychat - nez se pusti do potrubi tlak oleje.

No urcite by to bylo podstatne slozitejsi, kdyby mne opustil (autopilot) nekde na vysokem mori, kde bych byl sam a neudrzel ani klic v ruce, ani sam sebe, že bych se neprastil.

Prekalibroval jsem wind metr, deviaci kompasu a par dalsich ptakovin. Ty opravy, co jsem delal v San Fernandu - tak zatim drzi, nikde netece. Cutlass bearing fakt bylo treba udelat - je ted s vibracemi a hlukem uplny klidek. Proc se mi nejevil zavadny minule ve Splitu? On se chladi morskou vodou se vstupem do trubky kolem hridele tesne pred loziskem. Nejenze prostor pred loziskem byl zarostly vsemoznym morskym bordelem, ale tyto necistoty byly napechovany i mezi gumovymi lamelami loziska. Takze v lozisku sice hridel na ruzne cloumani nekvedlala, ale namisto v gume - sla v upechovanych skeblich. No a to byl ten rachot a vibrace. Ted fakt v pohode a zadny patologicky zvuk, ci chveni. Kolem znovu zabudovaného ulození loziska/trubky hridele kormidla netece a doufám, ze to tak zustane.
Navijeni plachty mi ale starosti trochu dela. Vse funguje, to ano. Ale na to, ze je motor prave po servisu, tak nema moc silu.  At uz jsou to nevhodne, nebo nedosedle uhliky, anebo otupele magnety na statoru - nevim. Nicmene - spolehlive se motor moc netvari. Plachtu jsem rozvinoval a zavinoval dnes 3x a pokazde jsem si uvedomoval, ze to v silnejsim vetru nebude az tak jednoduche.
Nemam zatim zpravu od Pepy - jak to vypada alespon s nahradni objednanou destickou uhliku z Francie. Byl bych klidnejsi, kdybych ji tu mel. Vlastne zadne nahradni uhliky - vhodne - uz tu skladem nemam.. a mel bych mit.
Kazdopadne je dulezite, ze motor po vymene oleje v  San Fernandu se zda, ze bezi spolehlive,  autopilot piloti a i ostatni dulezite veci jakz takz jdou. Plachty jsem nechal opravit a poopravit u North Sailu v San Fernandu, takze pluji zhase s kompletni sadou.
Takze celkove dnes vsechno docela pozitivni, i nalada  :-)
Zdravim Vás a preji Vám prijemne svatky,

Pavel

27.12.2012 Ahoj kamaradi,

Takze to trapeni s motorkem navijeni predni plachty nejspis pokracuje dal. Pres vsechnu tu snahu a nekolikadenni piplani s lozisky, prevodovkou a motorkem samotnym. Uz jsem zminoval, ze se mi sila motorku pri roztahovani a navijeni nezda. Takze jsem chtel ted rano rozvinout - nechtelo se mu.. a za malou chvilku se zastavil a uz nemaka. A zrovna je takove vysoke more a pres 25 kn vetru. Budu tam muset postavit na vnitrni steh zase tu malou plachtu 25 m2 a vyckat klidnejsiho more, abych sundal viko a motorek zase vysapl. Uz to vidim. Pahyly medenych vodicu k uhlikum, resp uhliky se nepohybuji v plastovych voditkach, nebo oboji a k tomu treba neco dalsiho...  Snad ale ne voda.
Nahradni uhliky uz nemam a netusim, jak budu letovat pahyly vodicu, aby se uhliky jeste nejak pohybovaly, resp. zustaly neodrazeny od komutatoru.
Budu si tedy muset zase najit nejake misto na pristani a pokusim se pohledat nejake elektro, anebo autopotreby, kde bych snad mohl sehnat nejake uhliky na tuto opravu a hned jih vezmu vic - alespon jeste jedny do zasoby.
Jak to tedy vypada s objednanou nahradni original destickou do motorku z Francie, co jsme objednavali? Protoze po mnohacetnem zatekani, spekani, pajeni atd uz ze stavajici desticky dost letaji chlupy...  A vubec se mi nechce pomyslet na eventualitu, kterou zminoval Pepa - a to je demagnetizace magnetu statoru... To bych byl pak už vedle mozna uplne.

Vlastne ani netusim, kde blizko bych mohl pristat. Vsude je tu nehorazne melko. Ono to bude nejspis zalezet na tom - na ktere misto najdu detailnejsi mapu, abych jen tak nekde zase nerozrejpal kylem dno.

Pisi to na nekolikrat. Mam na palube 4 kamarady, co mi pomahali v Argentine
Mario    Hazel  Schwenningen, German, kluk studujici v Buenos Aires politickou ekonomii
Andres Carrero  Argentina, spisovatel, ale uzivi se jen kdyz vecer pingluje v restauraci
Agustin Coppini    Argentina, student ekonomie, co zrovna ukoncil
Prudencio Felipe Uruguay, chirurg - ortoped mezi astestacemi.

Jediny z nich ma trochu zkusenost s plachtenim, a to Agustin. Nicmene - tomu je zatim nejhure. Po prvnim dnu sedi v kokpitu s kapuci na hlave a rozjima, zda udelal dobre, ze se dal na plavbu (jen kousek, tak 10 dní - spolu s doktorem Uruquajcem pak jdou na track do hor)
Myslim, ze do Patagonie budu pokracovat uz jen s Mariem Nemcem, ktery se docela drzi.

Jediny, kdo v noci za mne vzal na hodinu sluzbu byl ten Agustin, ale otevrel si okno nad kormidlem v PH a za tu hodinu, co jsem si zdriml me vzbudil, ze se snazil tu spoustu vody vsude v papirech atd uklidit, ale udelalo se mu jeste vice zle  a musi si jit lehnout. Takze jsem vyzdimal nejdrive velky fotak a pak pul pilothouse...  Uz mas trochu predstavu?
Oni uz ji zacinaji trochu mit, myslim... doufam. Dnes vecer asi povykovat a popijet nebudou.

Pred chvili jsem navlekl opraveny genaker (ve spolupraci s nimi tremi) do ponozky a budu ho za chvili zkouset. Vitr po vcerejsi noci (25-35 kn) uleha a jde zezadu, takze na genaker bude fajn. Navijeni geny stejne zase nemam, takze moc alternativ nezbyva. I kdyz je tady melko (5-10 m) stejne jsou tu docela neprijemne vlny. Ale leha to.

Mimo plan se zastavim v Mar del Plata a zkusim tam shanet neco do toho motorku. Vyndam ho za chvili. Je slunicko, paluba uz sucha, tak to pujde doufam dobre.

Ted jeste v 1030 SEC (1830 LCT):
Motorek jsem zase uz po pameti vysapl a rozebral. Tri ze ctyr uhliku byly zadreny v pouzdrech, tzn. nedolehaly na komutator. Dostat je bez poskozeni ven z kolejnicek stalo usili. Pricital bych to nevhodnemu typu uhliku, ktere neumi prevest proud jak motor vyzaduje, zahreji se tak, ze natavi kolejnicky (truhliky), ve kterych maji jezdit a zalepi se, ci truhlik se po zchladnuti srazi(zmensi).
Dozajista by to resila vse nahradni uhlikova desticka. Budu se snazit nekde zastavit a koupit alespon nejake uhliky, abych mel nahradni.
Pred chvili jsem sundal genaker, ktery jsem po oprave odzkousel a oprava vypada schope dobra. Sundal jsem ho, protoze zacalo foukat 17,5 kn+ - ted prave 20 kn. Opravdu ho uz pretrhnout nechci, oprava (zasiti) stalo u NorthSails 550 USD, coz je ranec, ale o 30% mene, nez si rekli borci v Recife, u kterych jsem si uz vubec nebyl jisty, zda neco tak velkeho jsou vubec schopni v dilne roztahnout, nebo dokonce dat z kusu do fazony. Takze az na cenu, tak jsem spokojeny.

Zdravim, Pavel

 

Comments powered by CComment

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account