fbpx

Duncan Wells se s námi podělí o svoje dlouholeté zkušenosti s kotvením. 

 

Návětrné pobřeží
Nekotvěte u návětrného pobřeží a ujistěte se, že se vaše kotviště takovým nestane po případné změně směru větru. Pokud potáhnete kotvu a motor odmítne nastartovat, budete potřebovat dostatek prostoru směrem po větru, abyste postavili plachty a vyhrabali se od břehu. Vždy kotvěte na místě, kde vítr přichází od břehu. Vyhledejte předpověď počasí, abyste se ujistili, že se vítr nezmění a vy se neoctnete u návětrného pobřeží.

Zkontrolujte mapu kvůli případným omezením
Můžete kotvit kdekoli se vám zachce, s výjimkou plavebních tras, kanálů, zakázaných oblastí a míst s omezením kotvení. Znak kotvy na mapě označuje oblíbené kotviště. Přeškrtnutá kotva označuje zákaz kotvení. Nekotvěte v oblastech růstu či chovu ústřic a mušlí.

Druhy dna
Najděte v mapě, jaké je v oblasti dno. Máte pro takové dno vhodnou kotvu?
Bahno (M mud) – většina kotev bude v bahně držet, ale kotvy s větší plochou budou spolehlivější.
Naplaveniny (Si – silt) – většina kotev bude držet.
Jíl (Cy – Clay) – Jakmile se zachytí, většina kotev bude držet. Kotvy s ostrou špičkou se zachytí snáz.
Písek (S – snad) – Kotvy drží různě, záleží na tvrdosti písku; kotvy s větší plochou jsou výhodnější.  
Štěrk, skály, rostliny (G – gravel, R – rocks, Wd – weed) – tyhle typy dna se ke kotvení nehodí.

Zkontrolujte hloubku
Neocitnete se za odlivu na suchu? Budete mít za přílivu stále dostatečnou délku řetězu/lana, aby kotva držela? I když můžete tyto informace získat z GPS, telefonu nebo tabletu, pořád vám doporučuji ověřit to taky v almanachu pomocí příslušné přílivové křivky. Nechte si pod kýlem dostatečnou rezervu hloubky i za odlivu.

Druhý konec lana
Kromě samotné kotvy, řetězu a lana zkontrolujte také, zda je druhý konec lana připevněný k lodi. Nikdy jej nepřipevňujte pomocí šeklu. Místo toho použijte tenké lanko, které můžete rychle přeříznout, pokud se potřebujete rychle zbavit kotvy a kotevního řetězu či lana. Je taky nutné, aby bylo možné kotvu rychle spustit – k lodi má být připevněna závlačkou nebo něčím podobným. 

 

Používáte jen řetěz nebo kombinaci řetězu a kotvy? V kombinaci je vhodné použít 10 metrů řetězu a zbytek lana. Při kotvení svěřujete loď a svůj život kotvě a řetězu/lanu; vždy si zjistěte vhodnou hmotnost kotvy a tloušťku řetězu a lana vzhledem k hmotnosti lodi. Opatrnosti není nikdy dost.

Jak odměřit délku
Vypuštění správné délky řetězu/lana je klíčové a často se při něm dělají chyby. Učebnice (správně) říkají, že máte vypustit řetěz o délce čtyřnásobku hloubky nebo lano o délce šestinásobku hloubky. V reálné situaci není těžké se splést. Správnou délku ale znát musíte.
Existují různé způsoby označování vypuštěné délky; já používám proužky hedvábí přivázané na  řetěz/lano. Proužky neblokují řetěz na kladce kotevního vrátku a používáte-li lano, můžete proužky protáhnout mezi prameny nebo kolem lana uvázat barevné bavlnky. Proužky hedvábí jsou taky šetrnější k vašim rukám, než jsou plastové stahovací pásky, a trvanlivější, než značky nakreslené barvou na řetěz.
Pak potřebujete systém. Můžete barvy seřadit v abecedním pořadí a použít je vždy po pěti metrech. Já používám pořadí, v jakém se hrají kulečníkové koule. Ne, nejsem hráčem kulečníku, ale pamatuji si pořadí. Takže na mojí lodi je to následovně: červená – 5 metrů, žlutá – 10 m, zelená – 15 m, hnědá – 20 m, modrá – 25 m, růžová – 30 m, černá – 35 m, dvě červené 40 m, dvě žluté 45 m a tak dál. Umístěte svůj kód viditelně dovnitř kotevní studánky, aby jej mohla použít i vaše posádka. 

 

Signalizace
Ve dne musíte vystavovat kotevní kouli, v noci kruhové bílé světlo. Když na kotviště připluji už za tmy, vedle rozsvícení světla hned taky vytáhnu kouli, aby to nemusel dělat za úsvitu.

Hlídejte si otáčení lodí
Pokud připlujete na kotviště, kde už kotví další lodi, podívejte se jak stojí a zkuste odhadnout, kolik vypustily řetězu či lana (vzhledem k měnící se výšce přílivu). Pak můžete odhadnout prostor potřebný k otáčení lodi za měnícího se směru větru a přílivového proudu. Lodi s dlouhým kýlem se postaví po směru přílivového proudu, zatímco lodi s krátkým ploutvovým kýlem a vysokými nástavbami se spíše postaví podle směru větru.

Hlídejte tažení kotvy
Použijte tranzity na pobřeží, náměry na význačné body na břehu nebo kotevní alarm v GPS, abyste zjistili, zda táhnete kotvu. Já prostě čas od času položím ruku na kotevní řetěz či lano za kotevní kladkou – pokud je v klidu, kotva drží.

Použijte lanový tlumič
Pomocí uzlu (například lodní smyčkou s vloženým závitem) navažte na řetěz kus lana (pokud možno pružného nylonového), lano napněte a uvažte je na vazák. Pak povolte řetěz tak, aby byl volný a celý tah (od kotvy) neslo lano. Kromě toho, že vyloučíte namáhání drahého kotevního vrátku, lano bude fungovat jako tlumič. Ve vlnách použijte závlačku u kotevní kladky, abyste vyloučili možnost, že řetěz či lano z kladky vyskočí. 

 

Kotevní hlídky
Pokud dáte pozor na vše výše zmíněné, můžete během kotvení v klidu odpočívat. Jakmile dojdu k závěru, že jsem zakotvil dobře, spím klidně celou noc. Není od věci vstát a zkontrolovat loď, když se obrací přílivový proud. Pokud máte se svojí kotvou dostatek zkušeností v různých podmínkách, je na vás, abyste posoudili, jak nutné to je.

Yachting Monthly, březen 2018

Přeložil


 
 

Comments powered by CComment

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account