fbpx
Když jsem před několika lety přednášel teoretický kurz RYA, jeden absolvent tvrdošíjně odmítal grafickou metodu RYA, kterou jsem prezentoval pro určení kompasového kurzu. Ta spočívá k vynesení vektoru snosu proudem z výchozího bodu a stanovení dráhy vodou z takto vytvořeného bodu snosu zpět na zamýšlenou linii COG pomocí kružnice o poloměru předpokládané rychlosti proti vodě v tomto směru. Metodu používáme, pokud směr proudu případně větru není zcela v linii s naším směrem pohybu a potřebujeme pohyb udržet v určité dráze nade dnem. Vhodně zvoleným kurzem z...

Přidat komentář (0 Komentářů)
podle Yachting Monthly, únor 2018    James Stevens odpovídá na vaše otázky ohledně dobré námořní praxe. James Stevens je autorem příručky Yachtmaster Handbook. Deset let byl v RYA vedoucím výcviku a vrchním zkušebním komisařem.   Dotaz   Mark se svou ženou Julií a přáteli Simonem a Jane vyrazili na víkendovou plavbu na Markově ploutvové plachetnici Hallberg-Rassy 342. Jedenáctimetrová jachta je Markovou pýchou, plují s ní téměř každý víkend.    I když je hezky, bohužel skoro vůbec nefouká...

Přidat komentář (0 Komentářů)
PBO, Ben Meakins, březen 2016  Dříve či později se každý skipper setká s nutností stát v přístavu v raftu*. Ale nemusí to být stresující zážitek. * Raftování, stání v raftu – ponechávám tento tvar, protože plnohodnotný (a libozvučný) český výraz neznám. Někdy používaný výraz „stání v balíku“ se mi jednak nelíbí, za druhé by mohl vést k mylné představě o finanční situaci jachtaře. :-)    Zdá se, že každý při raftování zažil nějakou hororovou situaci. Ať už někomu v šest ráno odhodil vyvazovací lana rozdováděný Francouz, nebo další...

Přidat komentář (0 Komentářů)
podle Yachting World, září 2015  (Poznámka překladatele: V textu používám výraz služba pro období, kdy někdo plní povinnosti spojené s ovládáním lodi atd., a výraz hlídka pro osobu či osoby službu vykonávající.) Jachta si při přeplavbě vede nejlépe, když jsou denní úkoly a služby dobře zorganizované a posádka ví, co má dělat, říká Dan Bower. Obzvlášť to platí v noci.    Denní režim Při plavbě přes oceán život splývá v řadu neostrých zážitků – služby, jídlo atd. Vědět, kolikátého je, potřebujete jen když si hrajete se...

Přidat komentář (0 Komentářů)
Duncan Wells se s námi podělí o svoje dlouholeté zkušenosti s kotvením.    Návětrné pobřeží Nekotvěte u návětrného pobřeží a ujistěte se, že se vaše kotviště takovým nestane po případné změně směru větru. Pokud potáhnete kotvu a motor odmítne nastartovat, budete potřebovat dostatek prostoru směrem po větru, abyste postavili plachty a vyhrabali se od břehu. Vždy kotvěte na místě, kde vítr přichází od břehu. Vyhledejte předpověď počasí, abyste se ujistili, že se vítr nezmění a vy se neoctnete u návětrného pobřeží. ...

Přidat komentář (0 Komentářů)
Pip Hare – skipper při oceánských závodech – radí, jaké je nejvhodnější uspořádání kokpitu pro plavící se páry nebo máločetné posádky.  Jednoduché věci, které považujeme za samozřejmé při plavbě s normálně početnou posádkou, se mohou stát noční můrou, pokud plujeme ve dvou. Spouštění hlavní plachty za větrné noci, když jeden z vás musí být u kormidla a druhý bojuje s mlátící plachtou, není příjemné pro nikoho. Takové problémy často vznikají, když spolu plují partnerské páry, protože ženy jsou obvykle menší a méně silné. Nestačí...

Přidat komentář (0 Komentářů)
Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu