fbpx

Je nedele 13. kvetna 09.00 rano a vyplouvame k jihu. Nejprve plujeme labyrintem u finskeho pobrezi. Vytahnou plachty si tady nedovolime a vitr fouka stejne proti, tak ze motorujem. V 15.30 jsme konecne venku a pred nami se otvira more Balticke.  Nastava take dlouho ocekavany cas, kdy konecne bude odzkousen pohon lodi pomoci plachet. To je pro vsechny zucastnene vec nova Junk rig nikdo nezna, i kdyz se jedna vesmes o plavce se slusnymi zkusenostmi.

Takze kolem nas volno a hlavni plachta (pouzivam a budu pouzivat vyrazy - hlavni plachta pro vetsi plachtu na zadnim stezni, predni plachta pro mensi plachtu na prednim stezni) jde nahoru. Technika je jednoducha, vem za lano a tahej az to dal nejde. Tak je plachta nahore a co dal? Oteze hlavni plachty. To je kapitola sama pro sebe. Tech otezi je na zacatku 5, potom se to pres kladky propoji a nakonec z toho vyleze provaz jeden a ten jde do otezoveho voziku se stoperem ktery je umisten za kormidelnikem na pric lodi. Z nejake fotky to asi bude jasnejsi. Nez jsem to vsechno provazal tak to dost trvalo, ale kdyz jsme to ted zacali pouzivat tak to hned zacalo fungovat. Plachta je nahore, ma spravny tvar, ale neda se to ukormidlovat, stezen je dost vzadu a tak je potreba pokracovat s predni plachtou. Tak ze predni take nahoru, je potrebe prohodit nektere kladky na otezich, ale tam mame jenom sekly a tak to jde jednoduse. A potom nastava ona magicka chvile kdy zmlkne motor a lod se sune kupredu pomoci plachet. Moc nefouka, tak 2 Bf a to je idealni na testovani. Tak neco zkousime, ale cas nas tlaci a tak nastavujeme kurz na jih (fouka  SW) a stoupame k Estonsku. Je jasne ze to dlouho nebude trvat, na horizontu se objevuje pas frontalni oblacnosti, prijde zmena. Ta nakonec dorazi v pondeli ve 04.00 rano. Pokles tlaku o 10 hPa a narustajici sila vetru. Tak ze prvni refovani. Spocivam v tom že se povoli vytah a dotahnou oteze. Potom se spodni  batens (vyraz batens je vysvetlen v predchozim clanku) svaze s temi ktere jsme spustili a je to. Pomerne jednoduché, jenom je potreba jit ke konci prednich batens a to az tak jednoduché neni, tim ze chybi pevne lanovi se neni ceho drzet. Ale da se to. Tak je narefovano a vitr sili.

V prubehu dne dosahuje stabilni sily 5 Bf s obcasnymi silnejsimi poryvy. More se take zvedlo, ale je nejhorsi je zima. Teplomer ukazuje teplotu kolek 4 stupnu a v silnem vetru je to ocistec. Puvodni plan drzet hlidky po dvou hodinach je rychle prehodnocen, stridani po hodine a i tak je to maso.  V hekticke dobe pred odjezdem jsem nejak pozapomel na teple obleceni a tak nemam narok vydrzet venku a z kolecka stridani vypadnu. Pro ostatni to znamena hodinu za kormidlem a dve hodiny na odpocinek. Nic moc.  Kdyz se k tomu zacne pridavat morska nemoc tak je jasne ze to tak dal nepujde a nachazime jednoduche reseni, pujcuji si od Martina jeho vrchni obleceni mezi nami je stridave Jirka s Mirkem a tak prekoname nakonec i toto protivenstvi, i kdyz je potreba priznat, ze jediny kdo si chlapsky neodplivnul (nepoblil se) byl Jirka. Na cele situaci je pozitivni ze lod upaluje i narefovana kolem 5 kn na stoupacku. Zajimavosti je vlastnost oplachteni odpozorovana behem plavby. Plachty jsou pri urcitem rezimu jako by zaveseny na stezni, opakem je že na stezen tlaci. Kdyz jsou zaveseny, lod stoupa na zdanlivy vitr pod uhlem kolem 55 stupnu, kdyz se uhel zmensi, lod zpomaluje. Pri rezimu kdyz tlaci je tento uhel mnohem mensi, lze plou do 25 stupnu na zdanlivy vitr. Potiz je, ze se to neda menit, takle je to proste dane a musi se s tim pocitat. Plavba pokracuje, ono tady neni kde zastavit, tak valime dal. Vitr nam definitivne dosel ve stredu rano ve 03.30, tak ze balime plachty a pokracujeme na motor. Predpoved nic moc, hlavne vitr proti, tak ze naknec se rozhodujeme pro propluti mezi kontinentalnim Svedskem a ostrovem Oland.

Tesne pred pulnoci se dostavame prek Kalmarsky most. Tady je to pres den celkem jednoduche, ale v noci je tu husto svetel. Pri nocnim proplouvani doporucuji dbat sektorovych svetel. Pri male odchylce je velmi realne nebezpeci kolize s neosvetlenym plavebnim znakem-boji nebo jiny problemek, treba kameni jen 4m od plavebni drahy. Nakonec jsme bezpecne projeli, vitr uz zase fouka proti a tak se ve ctvrtek 17.5. ve 02.00  vazeme v marine Kalmar. Potom jeste grog na rozmrznuti, vsechno poklidit, dat susit, dalsi grog a v 05.00 jdeme spat. Mame za sebou 392 Nm, oplachteni se zatim jevi jako provozuschopne, lod nema vetsi technicke potize (drobnosti a vylepseni se delaji na kazde lodi co jde na vodu tak ze nic nestandardniho). Dneska je rest day, vecer asi pujdem na hockey a rano poplujeme dal.
Ahoj   Standa

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu