fbpx

Ještě před 25 léty jsme byli přesvědčováni, jak tehdejší režim přeje sportu i ve východním Německu.
Úspěšně, protože pro české námořní jachtaře to byl ráj, pro řadu z nich místem startu do větších dálek, než i nás tam postihlo to, co zažívali místní. Plavba jen při pobřeží pod dohledem lodí pohraniční policie, střelba do lodí, které překročily pomyslnou hranici, řetězem vázané lodě na noc. To již pominulo a jsme svědky rozkvětu východoněmeckého pobřeží Baltu. Nastává doba, kdy nasyceni místy dříve pro nás nedostupnými na jihu, rádi se budeme vracet do míst bohatých na nám milý živel i romantické pobřeží. Jen ten přístup, ztěžovaný nesplavnými místy na Labi, kdyby se zlepšil. Snad se toho mladší generace dočká. Přejeme jí to.
Flensburger Förde buduje nová mola, u nich dostatečnou hloubku pro kýlové lodě, zdarma internetové připojení WLAN. V marině za jedno Euro dostanete klíč k sociálním zařízením, která byla modernizována a vybavena pračkami a sušičkami, kód ke 24 hodinovému napojení k síti.

V Langballigau a Glückburg se ještě buduje, v Gelting-Mole skončili budování a zřídili půjčovnu kol (5€/den). Port Olpenitz se rozvíjí, ale stará mola jsou ještě k dispozici, zatím bez infrastruktury. Ve Schlei, v přístavu Lindaunis bez poplatků poskytují WLAN a jízdní kola. V Hülsen, mezi Missunde a Lindaunis, nový investor vybudoval marinu s kotvištěm pro 30 jachet na třímetrové vybagrované hloubce (www.marina-huelsen.de ). V Kappeln v letošním roce vybudovali nové sociální zařízení, přívody vody a elektřiny, servisní budovu. Arnis si pořídil zvedací zařízení pro lodě do15 tun. Pro výlety do okolí nabízejí elektrická jízdní kola (13€/den).
Ve Schlesswigu skončila přestavba přístavu v r.2010. Disponuje 140 kotvišti a nabízí WLAN zdarma. V modernizovaném veřejném přístavu jachetního klubu Schlei a JK Ahoi u přistávacích můstků bagrovali do hloubky 2,3 m. Damp má pyramidovou budovu správce přístavu a servisní budovu s místností pro hosty, vybavenou knihovničkou, televizí a kávovým automatem.

Městský přístav Eckernförde každým rokem se stává atraktivnější. Je plný rybářských, malých a tradičních lodí, ale i pro jachty se místo najde. Telefonicky je nutno si vyžádat zvednutí mostu pro pěší. Blízký jachetní klub Eckernförde byl renovován a je kompletně vybaven. Přístup je možný pomocí kódových karet, které vydává správce přístavu nebo automat v přístavu.
Někdejší olympijský přístav Kiel-Düsternbrook byl sanován, bazén 2 a 3 obnoven, pobřeží se upravuje pro závody Kielerwochen. Sportovní přístav má vlastní webové stránky (www.sporthafen-kiel.de ). Také Kiel-Stickenhörn byl renovován. Na změny ve Wendtorf návštěvníci si musí počkat. Jeho přebudování zdrželi ochránci přírody. Jen pískem zanášený vjezd byl vybagrován na hloubku tří metrů.
Burgtiefe/Fehmarn má novou servisní budovu s místností pro hosty, budovu pro správce přístavu, vybavená mola. Před počasím ochráněné touch-screen počítače informují o přístavu, závodech na Baltu a službách. S tímto zařízením budou postupně vybaveny všechny staré přístavy. Více na www.baltic-sailing.de . V Grossenbrode je loděnice Klement, která za vlnolamem rozšiřuje svůj přístav. Kotviště se rozšířilo o 25 nových míst. V Grömitz přestavba ještě neskončila, ale jihozápadně od vlnolamu vybudované dlouhé a vysoké molo nabízí místo i pro velké jachty.

V Travemünde je přestavba přístavu zdržena, protože probíhá spor mezi městem Lübeck a stavebníkem, který tam zakoupil pozemky (situace, jakou známe u nás). Marina Baltica renovovala molo D a pro přístup jej vybavila čipovým systémem. Nord-Ost-Marina v Lübecku obnovila dalby na Teerhofinsel, zapojila bezplatný WLAN a vybavila se půjčovnou jízdních kol. Velká přestavba v Kirchdorf (o. Poel) započne až v r.2012.
Ve Warnemünde skončily sanační práce, nový vlnolam byl navršen, přístavní bazény vybagrovány do hloubky 4 metry, spuštěna nová plovoucí mola. Zdržení zavinila zimní bouře, která poškodila jižní molo. Problémy se vzdutím při severních větrech přestavba přístavu odstranila. V Darsser Ort byla hloubka při vplouvání zvětšena na 2,5 m. Zanášení však je silné, a proto je třeba se řídit červenými bójemi, zejména v noci. Vplouvání do Darsser Ort je tedy i nadále nebezpečné. V Bartlu bude ještě letos zvýšen vlnolam, aby ochránil mola. Slibují, že vjezd vybagrují na hloubku čtyř metrů.

Wiek/Rügen – za mostem někdejšího křídového přístavu vznikla nová obec s přístavem, druhým po marině Wiek, která leží na opačné straně bazénu. Mola umístí na 90 lodí na hloubce do tří metrů. Síť WLAN zde podléhá poplatkům. Jachtařský strategický přístav Sassnitz/Rügen má zatím jen projekt a finanční zajištění. Vzniklo však již 115 kotvišť s velkorysým sanitárním zařízením. Gustow/Rügen je v provozu od r.2010, a má bohatou infrastrukturu pro jachtaře. Je vybaven 20 tunovým jeřábem, servisními provozy a zařízením pro odběr odpadních vod. Zinnowitz/Usedom se stal komfortním přístavem pro 62 lodí. Bazén byl vybagrován do hloubky 2,5 metru (www.zinnowitzer-yachtckub.de).
Všechny přístavy tohoto území tvoří společenství „Häfen des Baltic-Sailing-Verbund“, které od roku 2011 vybaví každý přístav vyvěšenými meteo-informačními terminály, přístupnými posádkám připlouvajících lodí.
O tom všem nás informoval německý YACHT, č.13/2011. To je změn, až se z toho točí hlava. Škoda, že my pamětníci „starých zlatých časů“ si už nic z toho neužijeme. Ale takový už je život.

Ruda Holý červen 2011

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu