fbpx
podle Yachting Monthly, květen 2018
 
James Stevens odpovídá na vaše otázky ohledně dobré námořní praxe. James Stevens je autorem příručky Yachtmaster Handbook. Deset let byl v RYA vedoucím výcviku a vrchním zkušebním komisařem.
 
Dotaz
 
Phil a Anne se plaví ve své Beneteau Oceanis 36 (délka 11 m, ponor 1,5 m) proti západnímu větru síly 4–5 Bft podél severního pobřeží Bretaně. Vypluli z přístavu Roscoff a směřují do L’Aber Wrac’h; etapa je dlouhá 32 míle, pomáhá jim přílivový proud.
 
Je odliv, příznivý proud slábne a brzo se obrátí proti nim – právě když se v časném odpoledni budou přibližovat k L’Aber Wrac’h. Plavba je obtížná a oni už se těší do přístavu a na to, jak si dají kávu v některé kavárně. V téhle oblasti ještě nikdy nepluli.
 
Zatímco Phil kormidluje, Anne se snaží najít zkratku do hlavního (přístupového) kanálu. Ta by jim měla ušetřit dvě míle plavby proti větru a sílícímu přílivovému proudu. Kanál Chenal de la Malouine je vyznačen tranzitem výrazného východního kardinálního znaku a bílé pyramidy za ním. Tu musíte identifikovat zhruba ze vzdálenosti jeden a půl míle. Držíte-li se tranzitu, protnete dvoumetrovou hloubnici; výška přílivu je 1,4 metru.

 
Viditelnost je dobrá, Anne si myslí, že pyramidu vidí. Skaliska vypadají hrozivě, ale myšlenka na brzké přistání v přístavu je lákavá.
 
Riskovali byste to?
 
Odpověď
 
Za přílivu (high water) by zkratka představovala rozumnou možnost s několika metry vody pod kýlem. Za odlivu je rozumné se do takového úseku pouštět pouze za klidného počasí bez vln, denního světla a dobré viditelnosti.
 
Ačkoli Phil a Anne připlouvají za denního světla a dobré viditelnosti, v oblasti budou středně vysoké vlny (pozn. překl.: moderate sea – výška vln 1,25 až 2,5 metru), fouká vítr síly 4–5 Bft. Tak se kýl v místech dvoumetrové hloubnice dostane nebezpečně blízko ke skalám a jachta by mohla nasednout (nebo narazit) na dno.
 
I za přílivu je nutné, abyste si byli naprosto jisti, že to, co považujete za bílou pyramidu, jí opravdu je. Taky je nutné opakovaně kontrolovat náměr tranzitu náměrovým kompasem a triedrem. Výhodou je, máte-li po ruce fotografii z pilota, abyste věděli, co hledáte.
 
Se znalostí místa je pravděpodobně možné a bezpečné plout tudy za odlivu, ale jste-li tu poprvé, je to příliš riskantní.
 
Moje doporučení zní, aby zvolili delší cestu hlavním kanálem, a v případě nutnosti pluli na plachty i na motor.



Přeložil

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu