fbpx

Zahřívání motoru před plavbou Pat Manley, PBO tip dne
      
Spatřil jsem bezpočet lodí s dieselovými motory, jejichž majitelé motory dříve než vyplují, neuvěřitelně dlouhou dobu zahřívají. A já se ptám, co je k tomu nutí? Kolik těchto majitelů usedne za volant svého auta a opět před tím, než vyrazí na cestu, provádějí totéž?   

Manuál k lodnímu motoru pravděpodobně radí několik minut před tím, než zvýšíte otáčky a očekáváte těžké provozní podmínky nechat motor ohřát. Zajistí to potřebnou cirkulaci teplého oleje, jednotlivé součásti motoru zaujmou své správné rozměry a vůle. To je správné, dá to i zdravý rozum.

Dieselový motor by ale neměl, nezatížený, příliš dlouho v nízkých otáčkách běžet. Tento zlozvyk vede následně k obrušování válců a jejich karbonizaci. Stejně důležitá, ale často opomíjená je skutečnost, že motor po předcházející námaze je náhle vypnut, aniž by byl ponechán bez zatížení běžet v nízkých otáčkách.

Tento postup způsobí, že některé součásti motoru zůstanou dlouho přehřáté. Zejména to je nutno mít na zřeteli u turbodmychadel, kde po vysokém zatížení, extrémní teplota uvaří v ložiscích mazací olej, který potom ztrácí možnost cirkulací se ochladit a dostat se na normální provozní teplotu. Jeho kvalita se postupně ničí.

Přitom režim plavby většinou umožňuje, pohybovat se nepatrný zbytek cesty i s motorem běžícím pár minut na volnoběh. Při návratu stačí ponechat motor po dobu vyvazování lodě ve volnoběžných otáčkách což obvykle k ochlazení postačuje.

Překlad VŠ
      
    

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu