fbpx
PBO, Ben Meakins, březen 2016 

Dříve či později se každý skipper setká s nutností stát v přístavu v raftu*. Ale nemusí to být stresující zážitek.
* Raftování, stání v raftu – ponechávám tento tvar, protože plnohodnotný (a libozvučný) český výraz neznám. Někdy používaný výraz „stání v balíku“ se mi jednak nelíbí, za druhé by mohl vést k mylné představě o finanční situaci jachtaře. :-) 

 

Zdá se, že každý při raftování zažil nějakou hororovou situaci. Ať už někomu v šest ráno odhodil vyvazovací lana rozdováděný Francouz, nebo další strávil noc za srážení stěžňů a vyskakování fendrů vyvázán podél lodi, na které byl bujarý a hlučný večírek. Zdá se, že raftování dokáže jachtaře rozzlobit spolehlivěji než cokoli jiného. Není ovšem nezbytné, aby raftování bylo nepříjemnou zkušeností – pokud vše vyjde správně, jedná se o výborný způsob, jak se vyvázat za rozumný peníz ve společnosti jiných jachtařů.
Raftování není věda, ale vždy existuje něco, co se můžeme naučit nebo vzít v potaz. V následujícím textu najdete nejlepší tipy PBO, které vám pomohou zažít raftování bez stresu. Dejte nám vědět, pokud jsme na něco zapomněli.
Jak se vyvázat
1) Koho chléb jíš…
V některých přístavech se raftování předpokládá, jinde jej nevidí rádi. U některých pontonů je povoleno raftování maximálně dvou lodí vedle sebe. Než do přístavu připlujete, podívejte se do almanachu nebo pilotu. Pokud si nejste jisti, zavolejte harbour masterovi.
2) Výběr souseda
Je to snadné – vyhneme se „mejdanovým“ lodím a nepřívětivým sousedům, ne? Téměř tak. Pokuste se najít loď s někým na palubě, abyste se vyhnuli pozdější konfrontaci. Dobrou volbou je loď podobné velikosti a tvaru. Pro malou plachetnici může být obtížné stát po boku vysoké motorové lodi. I když možné to je – za použití spousty fendrů.
3) Buďte zdvořilí
Krátké „Můžeme s k vám vyvázat?“ prolomí případné ledy mezi vámi a „spoluraftujícím“. Pokud ukořistíte dobré místo, nechovejte se sobecky – například tím, že u volného boku necháte stát dinghy, případně zamručením „Odplouváme v pět ráno.“ ve snaze další raftující odradit. Připlujete-li do přístavu, kde je raftování běžné, přijměte fakt, že se i k vám někdo vyváže.
4) Časy odplutí
Trik „Odplouváme v pět ráno.“ je chronicky známý, takže mu naprostá většina lidí nevěří. Pokud opravdu zamýšlíte odplouvat za úsvitu, nabídněte možnost, že se postavíte na vnější stranu raftu. Sdělte svůj úmysl harbour masterovi, možná vám doporučí vhodný raft. Často se setkáte s tím, že věta „Nevadí, my vstaneme a pomůžeme vám.“ roztřídí skutečná ranní ptáčata a bručouny, kteří se bojí o svůj lak.
5) Na břeh přes příď
Není nic nepříjemnějšího, než když se posádka vedlejší lodi prožene s dupáním vaším kokpitem právě ve chvíli, když si tam vychutnáváte poklidný večerní drink. Etiketa říká, že jdete-li přes cizí loď na břeh (či zpět), máte jít přes jejich příď. Takže projděte po špičkách po jejich přídi a cestou si všimněte všech překážek, jako jsou spinnakerové pně, otevřené lukny a další, abyste se při návratu za tmy bezpečně dostali zpět.
6) Čí je to lano?
Není horšího způsobu k navázání „raftovacího vztahu“, než když se přibližujete bez zavěšených fendrů  a připravených vyvazovacích lan. Je zvykem, že připlouvající loď používá svoje fendry a lana. Pokud máte nějaké fendry navíc, zavěste je poté, co se vyvážete, na druhý bok. Dáte tak najevo, že jste ochotni a připraveni na to, že se někdo další vyváže k vám.
7) Lana na břeh
Jakmile se vyvážete k vedlejší lodi, popadněte další lana a vyvažte se na břeh ještě před tím, než si otevřete pivo. Posádce vedlejší lodi ukážete, že víte, co máte dělat, a uklidníte ji tak. Dá trochu práce, než budete spokojeni – nejčastěji je obtížné najít na pontonu ten správný vazák. Možná budete muset použít další lano, kterým odkloníte vyvazovací lano tak, aby nevedlo přes přídě ostatních lodí.
8) Konce lan stáhněte na svoji loď
Je slušností nenechat velké chuchvalce lan na palubě lodi, ke které jste vyvázáni. Raději je nechte vést vaše lano kolem vazáku a zbytek si nechte podat zpět.
9) Nenechte vyskakovat fendry
Pokud jsou v přístavu vlny, fouká vítr ke břehu, případně mají lodi v raftu malý výtlak a hodně poskakují, zkuste fígl s vyvázáním fendrů. Nevažte je na relink, ale na madla pro ruce, která jsou na palubní nástavbě. Snížíte tak pravděpodobnost, že budou fendry při každém pohybu lodí vyskakovat.
10) Zabraňte srážení stěžňů a vantů
Lodi s malým výtlakem jsou náchylné k naklánění, pokud posádka stojí na jednom boku. To se často děje, když připlouváte k sousední lodi a její posádka vyrazí přiložit ruku k dílu – dávejte na to pozor. Když už jste vyvázáni, zkontrolujte, není-li váš stěžeň v linii se stěžněm vedlejší(ch) lodi(í). Pokud ano, posuňte se vpřed nebo vzad.
11) Nejděte s davem
Nemyslete si, že když všechny lodi v raftu stojí přídí jedním směrem, vy musíte taky. Sami posuďte okolnosti – směr větru a přílivu – a zařiďte se podle toho. Stání příď – záď (cik cak) je často tím nejsmysluplnějším řešením. Platí to zejména pro lodi podobné velikosti – vyhnete se tak srážení stěžňů.
12) Vyberte si někoho stejné velikosti
Asi jsme všichni viděli obrázky, na nichž se malá loď krčí u mola a ohromná se snaží k ní vyvázat bokem – musí to být velice nepříjemný pocit. Pokud je velká loď dál od mola, malá vnitřní loď nemá šanci odplout. V podobném případě určitě zkontrolujte, že velkou loď drží její lana na břeh, nikoli vazáky malé lodi. Opačná situace – velká loď uvnitř, malá venku – nezpůsobuje takové problémy. V každém případě je nutné se domluvit – výměna míst je řešením.
13) Vaše zodpovědnost
V konečném výsledku jste to vy – skipper, kdo je zodpovědný za bezpečnost svojí lodi. Takže pokud se vám nelíbí místo, které vám přidělil harbour master, řekněte mu, jaké máte výhrady – ať už ohledně hloubky nebo protože není dobrá předpověď počasí. Mohl se například domnívat, že máte menší ponor.

  

Odplutí z raftu
Všichni jsme to zažili – skipper je naštvaný, chce stihnout příliv, ale vnější loď nejeví sebemenší známky toho, že by v dohledné době chtěla odplout. Budete muset vyklouznout (bez její spolupráce). Naštěstí to není tak těžké, jak by se mohlo zdát.
Pokud je na vnější lodi posádka, může loď poodplout, nechat vás odplout a vrátit se zpět. Případně vám mohou umožnit odplutí bez přejíždění. Způsob je popsán níže:

1) Připravte všechna svoje lana (včetně těch vedoucích na břeh) ke snadnému stažení. Zkontrolujte všechna, jinak celá operace nevyjde.
2) Ujasněte si, kterým směrem budete raft opouštět – dopředu nebo couváním, ale vždy po směru přílivového proudu. Pokud je to možné, vyvažte lana sousední vnější lodi tak, že tato bude po vašem odplutí stále přivázána ke břehu. Vyvažte její lano (směřující proti směru proudu) na břeh, pak veďte dlouhé lano z vazáku na konci vnější lodi, který je po směru proudu, kolem své lodi a pak na břeh. Ujistěte se, že tohle lano nevázne za antény, tyčové bóje ani další výčnělky.
3) Čas odplout. Odvažte vnější loď (od sebe) a vyklouzněte směrem po proudu. Udělejte to co nejrychleji, ale vnější loď nesnášel vítr ani proud.
4) Nyní může posádka na břehu nebo na palubě vnější lodi tuto loď přitáhnout k pontonu. Je výhodné, když je na vnější lodi někdo, kdo může motorem kompenzovat její případný snos větrem nebo proudem. Ovšem pokud je břehové vyvazovací lano dotažené, loď by měla jen sklouznout zpět bokem k pontonu.
5) Jakmile (původně) vnější loď stojí bezpečně podél pontonu, posádka může v klidu dát springy a další lana podle svého přání. Pokud má vnější loď malou posádku, můžete někoho ze své nechat ku pomoci a následně jej vyzvednout. 






Labyrint
Pokud jste uvězněni v nitru labyrintu, ze kterého není úniku vpřed ani vzad, vaší jedinou šancí je přesvědčit lodi směrem ven, aby na chvíli raft opustily. Pokud na nich není posádka, můžete vnější lodi posunout mimo ratf (přídí nebo zádí), odplout a pak je přitáhnout zpět.
Nicméně to může být hodně těžké a vždy existuje možnost poškození lodě, takže je lepší počkat, než se sousední posádky vrátí a zařídí tu dřinu za vás.
 
Přeložil
 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu