fbpx
 (podle stránek World Cruising Club) 

Neblahá pověst Biskajského zálivu se datuje do dob lodí se čtvercovým oplachtěním, které mohl vítr v zálivu uvěznit, protože nedokázaly účinně křižovat proti větru. Z důvodu příliš velkého mrtvého úhlu lodi nebyly schopny nastoupat nad ostrov Ushant nebo mys Finisterre. Moderní jachty tohle omezení nemají, ale slova Biskajský záliv jachtařům stále zrychlují puls.
Asi 550 mil dlouhá přeplavba z přístavu Plymouth do Španělska je prvním velkým kusem otevřeného moře, se kterým se některé posádky setkají, a i když můžeme pominout historické problémy lodí se čtvercovým oplachtěním, Záliv stále budí respekt.
Ve skutečnosti je Biskajský záliv stejný jako jakákoli otevřená vodní plocha s velkou rozlohou, když začne hodně foukat. Podmínky se mohou změnit velmi rychle a z důvodu geografické zvláštnosti může plavba být velice nepohodlná.
Biskajský záliv má široký vydutý tvar, který zahrnuje západní pobřeží Francie a severní pobřeží Španělska. Zkombinujte tento fakt s převládajícími západními větry vanoucími z Atlantiku a dostanete návětrné pobřeží dlouhé 310 mil.
Je přirozené, že posádky starých lodí měly velký strach, aby nebyly chyceny do pasti Zálivu s případě několika následujících bouří od západu. Ovšem Záliv je také pověstný svými bouřlivými vodami v místech, kde se Atlantik setkává s mělkým kontinentálním šelfem. Moderní jachty se svým účinnějším oplachtěním a motorem by takové problémy mít neměly. Zvláště pak, pokud pečlivě sledují předpověď počasí.
Všechny knihy uvádějí, že je nutná přeplout Biskajský záliv do půli srpna, abychom se vyhnuli prvním podzimním bouřím. Nejlepšími měsíci pro plavbu jsou červen a červenec, což je perfektní načasování pro účast na Rally Portugal, která startuje z přístavu Plymouth v Británii na začátku června. Takové načasování také umožňuje, aby Rally pokračovala podél pobřeží Portugalska na jih za pomoci severního pasátu. Zbývá také dost času na další plavbu v oblasti poté, co Rally na koci června skončí v Lagosu. 



Tradiční trasa pro plachetnice po opuštění Kanálu směřuje na západ od ostrova Ushant až na 10° západní šířky nebo o trochu dále. Výhodou téhle taktiky je fakt, že se plavidlo vyhne jevům, které atlantický swell vytváří na okraji pevninského šelfu. Účastníci Rally tak poprvé spatří pevninu v oblasti západního pobřeží Iberského poloostrova, takže se vyhnou oblasti u mysu Finisterre.
Tenhle mys je znám silnými větry, které jsou často o několik stupňů Beauforta silnější, než říkala předpověď. Pro posádky jachet je lákavé zkrátit si cestu plavbou v blízkosti mysu Finisterre, avšak daleko bezpečnější je plout dostatečně daleko od mysu a šetřit tak plachty i nervy posádky.
Ačkoli je červen považován za jeden z nejlepších měsíců pro plavbu přes Biskajský záliv, stále je možné setkat se tu s bouří, obzvlášť poblíž španělského pobřeží, protože iberská tlaková níže z horka se během dne prohlubuje, nejvíce pokud Azorská tlaková výše zmohutní, případně když se posune směrem na východ. Nákladní a rybářské lodi se při plavbě přes Biskajský záliv opakovaně setkávají s potížemi.

Jachty účastnící se Rally se potýkají zejména s následujícími problémy:
 
  • Poruchy motoru – obvykle jsou důvodem nečistoty v palivu, které atlantický swell promíchá a nečistoty následně ucpou filtry.
  • Nedostatek paliva – v závislosti na předpovědi počasí vždy zvětšete svůj odhad potřebného množství paliva.
  • Závady takeláže – kontrola takeláže před plavbou přes Záliv je nutností; příručka vydaná pro Rally detailně popisuje kontrolu v přístavu i každodenní prohlídky.
  • Prasklý otěžový vozík hlavní plachty – pokud se za plavby setkáte s mohutným swellem, namáhání takeláže je větší. Je nutné dříve refovat nebo plachty vytrimovat tak, aby namáhání bylo menší. Je snadné opomenutím nést příliš mnoho plachet, plujeme-li na zadní nebo zadoboční vítr! Nezapomeňte si vzít spoustu náhradních dílů.
  • Nefungující autopilot – zkoušet, zkoušet a zase zkoušet. Každý nový přístroj je nutné před dlouhou přeplavbou řádně vyzkoušet. Je nezbytné plachty vyvážit tak, aby autopilot nebyl příliš zatížen – můžete zarefovat, povolit otěž hlavní plachty nebo zarolovat kus kosatky. Vytrimujte jachtu tak, aby nepotřebovala použití příliš velkých sil při kormidlování. 
 


Přeložil

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu