fbpx

Vypouštění

Následující popis nám poskytl již zesnulý Don Jordan, který nás povzbuzoval a podporoval v našem úsilí vyrábět series drogues.

(Poznámka překladatele: V popisu se nacházejí výrazy, které nejspíš nemají český ekvivalent. Budu proto i v českém textu používat původní anglické názvy, které nebudu skloňovat. Jde zejména o výrazy series drogues, bridle, leader, first, tail atd. Z připojeného obrázku je většinou jasné, o které části jde. (Výraz weight překládám jako zátěž.) Výrazy píšu kurzívou.)

 

Jedním z úkolů při návrhu bylo, aby series drogues šly vypouštět za bouře jednou rukou bez nutnosti opustit kokpit a aby neselhaly ani když se loď příčně naklání a vybočuje z kurzu. Tyto schopnosti jsou přesvědčivě popsány v Performance at Sea. (Text neobsahuje odkaz, na stránkách není sekce toho jména. ☹)
Aby drogues byly připraveny k okamžitému použití, skládají se tak, že bridle je na dně pytle a obě ramena bridle vedou podél stran pytle a připevňují se k okům v rozích zádi (záďového zrcadla). Zátěž (a řetěz) je uložena hned u vstupního otvoru pytle.

Drogues se se vypouštějí tak, že se řetěz (závaží) vypustí přes palubu a kužele se nechají vytáhnout z pytle do vody. Během krátké doby se drogues jemně napnou, aniž by loď prudce zpomalily.
Drogues během mnoha vypuštění nikdy neselhaly. Ve skutečnosti tohle snadné vypouštění pravděpodobně zachránilo život mnoha jachtařů.

Oděr

Jakmile jsou drogues vypuštěny a bridle je pod zátěží, je pozdě instalovat prostředky proti oděru. Během plánování musíte identifikovat oblasti, kde může k oděru docházet, a musíte tam umístit ochranu v podobě popruhů, hadic, kůže a dalších předmětů, které obětujete, abyste ochránili drogues. Pokud má bridle vést přes hranu (například průvlakem), je dobré podložit lano (bridle) na palubě kusem dřeva, aby se snížilo jeho tření o hranu. Dřevo můžeme připevnit k lanu vhodnými smyčkami (spojkami), aby zůstalo na správném místě.
Fakta o vytahování drogues
Pokud procházíte web, můžete objevit komentáře, které tvrdí, že vytáhnout drogues je nemožné nebo přinejmenším extrémně obtížné. To prostě není pravda. Zdá se, že jde o názor, který pravděpodobně šíří někteří členové „party padákových kotev“. Je možné, že se cítí být ohroženi jednoduchými, účinnými, bezpečnými a ekonomickými series drogues. Některá další (podobná) zařízení jsou složitá, nefungují jako prevence převržení, představují vysoké riziko poškození kormidla a mohou být nebezpečná. Rozšiřování zavádějících informací nepřispívá ke konstruktivní diskuzi.

Vytažení jakéhokoli druhu taženého vodního (brzdného) zařízení vyžaduje vynaložení značného úsilí. To je fakt. Pokud můžete počkat, až se počasí zmírní, toto úsilí bude výrazně nižší. Tail se ponoří a asi jen 30 až 40 procent kuželů bude vytvářet tah. Vytažení každého takového zařízení musí být snadné a úplně bezpečné. Některé uvádíme níže. Jde o navrhované postupy, které si možná budete muset přizpůsobit svým podmínkám.
Pokud potřebujete pokračovat hned, musíte mít plán, který se bude hodit pro danou situaci a vaši loď.
Na těchto stránkách najdete tři popisy vytahování series drogues. Jednou to trvalo 20 minut, po druhé 30 minut, nejdéle to zabralo 90 minut – v případě sólové plavby.
Trip lines se nedoporučují. (Jde o tenká lanka vedoucí podél kuželů, která slouží k zavření kuželů, čímž se usnadní vytažení.) Tato lanka mohou zavřít kužely během jejich používání a tím snížit jejich účinnost. Proto by se neměla používat.

Úvahy Dona Jordana ohledně vytahování drogues

Pokud drogues nevytahujete správně, můžete se skutečně nadřít. Vím o třech případech, kdy to skipper vzdal a drogues odřízl. Jiný skipper čekal v Jižním oceánu dva dny, zda se vítr a moře uklidní, než to vzdal.
Není praktické vést drogues přímo na vinčnu nebo je vytahovat ručně. Ovšem když se postupuje správně, měla by i drobná žena být schopna snadno a bezpečně drogues vytáhnout, aniž by opustila kokpit.  
V případě jednoho (velkého) kužele nebo padáku může nastat nebezpečná situace s velkými silami, když se padák přibližuje k lodi a tato se na vlnách podélně houpá.
U designu s malými kužely se zatížení zmenšuje s tím, jak kužely dostáváme do lodi. Nakonec skipper jen vytáhne zátěž. To je nečekaná výhoda.
Zeptal jsem se svého přítele Noela Dillyho, jak vytahuje drogues na své šestadvacetistopé šalupě. Noel, který plachtí v Británii, je velmi zkušený oceánský jachtař, který je pionýrem použití series drogues. Používá je už asi 20 let. Udělal mnohé pro to, aby se drogues rozšířily v UK a v Evropě.
Zdůrazňuje, že si každý skipper musí sám vybrat systém pro svou loď. Detailně jsme diskutovali různé metody, ale ne jejich principy.
Obrázek níže ukazuje základy jím používaného způsobu vytažení. Drogue je vždy pod kontrolou a nikdy nemůže vystavit obsluhu vysokému zatížení.
Smyčka lana je připevněna k drogues pomocí rolling hitch (viz obrázek) nebo prusíkem. Je snadné je uvázat a povolit. Smyčka se vede do vinčny a tou se z vody vytáhnou 2 až 3 metry drogues.
Pomocným lanem (na obr. helper line) se drogues připevní k vazáku.

 
Smyčka z vinčny se pak sundá z lana drogues a posune se k zádi, kde se na lano drogues zase upevní. Celý postup se pak opakuje. V závislosti na stavu moře může celý proces vytažení trvat 20 až 30 minut.
Vždycky doufám, že od skipperů, kteří drogues používají, získám zpětnou vazbu, ale zatím nic moc.
Noel zdůrazňuje, že drogues se používají jen zřídka, ale když už ano, mohou vám zachránit život. Jejich vytažení je vážně malý problém a může vám poskytnout čas k přemýšlení o svém štěstí.
Oděr
V rámci mnoha použití drogues existuje jen jedna zpráva o selhání vinou oděru. Věřím, že nízký výskyt oděru je alespoň částečně způsoben relativně malým zatížením a absencí vybočování lodi za použití při středně silné bouři. Jediný případ, kdy může dojít k vysoké zátěži, je situace zásahu lodi nebezpečnou zalamující se vlnou.
Ve výše zmíněném případě bylo kormidelní zařízení chráněno mohutným ocelovým rámem. Lana bridle vedla nad tímto rámem. Ukázalo se, že když loď překonávala strmý vrchol vlny, lana bridle se mohla odklonit dolů až o 35 stupňů a mohla se silně opřít o rám. Bridle naštěstí vydržela, dokud nejhorší část bouře nepřešla.

Alternativní metoda vytažení za dobrého počasí, jak ji navrhoval Hal Roth

Mnozí jachtaři – včetně mě – považují Hala za jednoho z nejlepších jachtařů současnosti; jeho způsob jsme mírně upravili. Následující popis představuje obecný koncept, takže si jej musíte vypilovat tak, aby vyhovoval vaší lodi. Tato možnost stojí za zvážení.
  1. Když drogues připravujete a připevňujete lana bridle, připevněte další lano k oku, kterým začíná sekce leader (viz obrázek výše). Lano by mělo mít průměr asi 13 mm nebo trochu víc a mělo by být dlouhé jako vaše loď plus dalších cca 9 metrů. Tohle je vaše „vytahovací lano“.
  2. Vytahovací lano nechte volné a ukliďte ho, dokud ho nebudete potřebovat.
  3. Když se rozhodnete drogues vytáhnout, veďte vytahovací lano venkem záďového koše, relinku, upínaček, příďového koše atd. a veďte je přes kotevní kladku nebo průvlak na kotevní vrátek. Lano několikrát oviňte kolem kladky vrátku.
  4. Pokud jste lana bridle upevnili pomocí šeklů, musíte konce lan zbavit tahu tak, aby šekly šly uvolnit. To se dá provést pomocí rolling hitches nebo prusíků kolem lan bridle. Druhý konec těchto smyček upevněte na vinčny v kokpitu a přitáhněte je tak, aby šekly šly povolit. Začněte lanem bridle, které je na druhé straně lodi než vytahovací lano. Uvolněte šekl a pusťte lano do vody – zůstane viset na drogues.
  5. Proveďte totéž s druhým lanem bridle a uvolněte jej.
  6. Po uvolnění obou lan bude drogues držet vytahovací lano a loď se otočí o 180 stupňů – příď bude teď směřovat k drogues. Sledujte pečlivě jak lana vedou na příď a navíjejte drogues pomocí vrátku. Pokud máte dostatek posádky, můžete použít motor, abyste chodem vpřed snížili zatížení vrátku.
 

Podle stránek www.oceanbrake.com spáchal

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu